mofidfile

مقالات ترجمه و فایلهای تخصصی آموزشی

mofidfile

مقالات ترجمه و فایلهای تخصصی آموزشی

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۱ خرداد ۹۶، ۱۸:۱۹ - Ali اسدپور
    عالی
  • ۸ مهر ۹۵، ۰۹:۰۹ - mohammadreza
    سلام
  • ۸ مهر ۹۵، ۰۸:۱۴ - mohammadreza
    سلام

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت زمان (فصل دوم)

مجید یاسر | شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۴۸ ب.ظ

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت زمان (فصل دوم)


مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت زمان (فصل دوم)
دسته: پیشینه متغیر های روانشناسی

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 255 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 25


توضیحات جامع و کامل :



مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) مدیریت زمان در 25 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

منبع :                          دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

مفهوم زمان

زمان، این لغت در عربی و پارسی مشترک است . در پهلوی Zaman  ، در ایران باستان Jemana، در زبان آرامی Jamna، در ارمنی Zhamanak، در سریانی Zabna و در عربی Zaman آمده است (خاکی، 1382). در مورد زمان و مفاهیم آن سخن بسیار گفته شده است، از یک سو معنای حقیقی زمان، مفهومی غیرقابل درک و دستیابی به معنای واقعی آن بسیار سخت می­باشد و از سوی دیگر آنچه ما آن را زمان می­نامیم در حقیقت وقتی است که در اختیار داریم، چون در کره زمین زندگی می­کنیم و شرایط خاصی بر آن حاکم است، لذا گذشت زمان با توجه به تغییرات حرکت وضعی و انتقالی کره زمین اندازه­گیری می­شود (جواهری زاده، 1388).

 از دیدگاه فلاسفه نیز یکی از قدیمی­ترین مباحث فلسفی مسأله ماهیت زمان بوده است. فیلسوفان گوناگون در تلقی از زمان اختلاف نظر دارند. بعضی از فلاسفه می­گویند: زمان امری موهوم است و وجود ندارد, بعضی می­گویند: زمان عبارت از فلک الفلاک است، عده­ای گویند: زمان مطلق حرکت است. ارسطو، فارابی و ابن سینا نیز زمان را مقدار حرکت فلک اعظم می­دانند (خاکی، 1382). در کتاب­های فلسفی انواع مختلفی برای زمان مطرح شده است، از جمله: زمان حاضر، زمان حدوث، زمان حرکت، زمان حقیقی، زمان عدم، زمان عمومی، زمان ممتد، زمان همگانی و غیره (جواهری زاده، 1388). مفهوم زمان در گذر تاریخ تحولات مهمی را پشت سر نهاده است، می­توان گفت بشر زمان در اختیار خود را به پنج فعالیت مهم زیر اختصاص داده است: وقتی برای زنده ماندن، وقتی برای بهبود شیوه­های تأمین نیازهای اولیه، وقتی برا ی آموزش تخصصی، وقتی برای سیر در آفاق و انفس، وقتی برای درک و فهم طبیعت و زندگی. درفرهنگ آکسفورد، زمان به عنوان تمام روزهای گذشته، حال و آینده تعریف می­شود و فرهنگ وبستر زمان را کل دوران هستی جهان شناخته شده یا انسانیت می­داند. بنابراین زمان ابعاد گسترده­ای به خود می­گیرد که در بسترتاریخ و گذران زندگی شاهد بسیاری از مسائل و تحولات و تغییرات بوده و می­باشد و به رغم تمام مسائل به راه خود ادمه می­دهد (جواهری زاده، 1388).

چونگ (1372؛ به نقل از جواهری زاده، 1388) می­گوید امروزه جهان مشحون از چیزهای گرانبهاست، خانه، زمین، اموال و غیره، اما پرارزش­ترین آنها زمان است. اتلاف وقت حتی از هدر دادن پول هم اسفناک­تر است، زیرا شما همیشه قادر به تحصیل پول خواهی بود اما زمان هرگز باز نمی­گردد. در واقع زمان پدیده­ای لغزنده، فرَار، غیرمحسوس و ناپایدار است. زمان سرمایه­ای است بی­شکل و بی­وزن که باید آن را حس کرد و به دام انداخت. پس می­توان گفت زمان سرمایه­ای محدود اما دست­یافتنی و مهارکردنی است (به پژوه، 1380).

2-4-2- مدیریت زمان

مدیریت زمان بیش از اداره فعالیت­ها در طول زمان است، مدیریت زمان مدیریت خود است. مدیریت خود درست مانند مدیریت چیزهای دیگر است، مدیریت زمان شامل مهارت­های برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل کردن است (جواهری زاد، 1388). لاکین (1973) می­گوید: مدیریت زمان یعنی فرایند تعین نیازها، گزینش هدف­ها برای وصول به این نیازها، تعین اولویت­ها و برنامه ریزی تکالیف به منظور حصول به این اهداف. برایدل  (1986) نیز می­نویسد مدیریت زمان یعنی مشخص نمودن نیازها و خواسته­ها، طبقه­بندی آنها براساس اولویت­ها و اختصاص زمان و منابع مورد نیاز به آنها. مدیریت زمان را می­توان مانند وسیله نقلیه­ای در نظر گرفت که می­تواند انسان را از جایی که هست به جایی که می­خواهد برسد، حمل کند. مدیریت زمان یک دیسیپیلین شخصی است که وقتی انسان با آن احاطه پیدا می­کند، می­تواند آنچه را می­خواهد به دست آورد (تریسی، 2004؛ ترجمه عرب و زارع, 1388).

یادگیری مدیریت زمان سبب می­شود: 1- فرد از انرژی و استرس کمتری برخوردار شود 2- عزت­نفس افزایش یابد 3- از طریق یادگیری مهارت مدیریت زمان شخص مکان کنترل درونی کسب می­کند و احساس می­کند که به محیط و سرنوشت خود مسلط است (تریسی, 2004, ترجمه قراچه­داغی, 1385).

 در مبحث مدیریت زمان مسئله­ای که بیشتر به آن اشاره می­شود، برنامه­ریزی است، مدیریت زمان نیز مانند مدیریت هر منبع دیگری یک فرایند است؛ این فرایند شامل برنامه­ریزی، سازمان­دهی و کنترل استفاده از آن منبع برای دستیابی به اهداف عملکردی است (شرمرهورن، 2002).  این مبحث که چگونه می­توان زمان را تحت مدیریت خود قرار داد به دهه 50 و60 میلادی برمی­گردد، به طوری که پیرامون آن بحث­های زیادی توسط صاحب­نظران صورت گرفته است (مک­کی، 1959؛ دراکر، 1967؛ مکنزی، 1972؛ مک لاگین، 1991؛ به نقل از سواری, 1388). بدیهی است که زمان نیاز به مدیریت دارد و مدیریت زمان یک مهارت مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد اما تا کنون تحقیقات اندکی در این زمینه به ویژه درباره دانشجویان و دانش­آموزان انجام شده است (ترومن وهارتلی، 1996). که با توجه به ضعف تحقیقاتی در این زمینه می­توان پژوهش­های متعددی را در ارتباط با آموزش مدیریت زمان و راه­ها و شیوه­های به کارگیری صحیح آن انجام داد.   

2-4-3-  سیر تکامل مدیریت زمان

اولین اشارات به مدیریت زمان از راهبان بندیکت نقل شده است که نکته­ای را در مورد برنامه­ریزی فعالیت­هایشان از حداقل قرن ششم پس از میلاد به بعد ثابت می­کند. در حالی که جوامع دارای ساختار و سازمان­دهی پیچیده ­تر می­شدند، به­تدریج و به ناچار شکلی از مدیریت زمان پدید آمد. با این وجود، هر چند که تخصیص و برنامه ریزی زمان باب شد، ولی برای قرون متمادی هیچ مطالعه­ای در این زمینه که چگونه از زمان به ­عنوان منبع ارزشمند، حداکثر استفاده را بکنیم، صورت نگرفت. اواخر قرن هفدهم بود که تکنولوژی به صورتی پیش رفت که ساعت­های قابل اعتماد ساخته شدند. استفاده از ساعت تا قرن هیجدهم به صورت گسترده معمول نبود (جی  راس، 2002؛ ترجمه مینوبخش، 1384).

2-4-3-1- آدام اسمیت: در اوایل سال­های 1700، صاحبان کارخانه­ها شروع به تحمیل نظم زمانی به کارکنان­شان کردند. بسیاری از کارخانه­ها نوعی « کارت ساعت کار» تهیه کردند. و به کارکنانی که دیر می­رسیدند جریمه­ های نقدی تعلق می­گرفت. در انگلستان، جوزیا وج­وود (95- 1730) اولین سیستم ثبت ساعت ورود را در کارخانه­های سفال­گری­اش در استافوردشایر به کار گرفت.  در همین زمان، آدام اسمیت اقتصاددان در حال تهیه تئوری­هایش در زمینه ماهیت و علل ثروت ملل بود. این رساله نظری در مورد سرمایه­داری می­گوید که مقدار کار انجام شده در یک محصول، قیمت آن را تعیین می­کند، به عبارت دیگر ثروت یک ملت توسط زمان صرف شده برای کار ایجاد می­شود. دانشمندان امروزی و مدرن


پرداخت و دانلود

قیمت : 19,000 تومان


بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .
کلمات کلیدی : مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت زمان (فصل دوم) , مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) مدیریت زمان , مبانی نظری مدیریت زمان , مزلب در مورد مدیریت زمان , مدیریت زمان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی