mofidfile

مقالات ترجمه و فایلهای تخصصی آموزشی

mofidfile

مقالات ترجمه و فایلهای تخصصی آموزشی

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۱ خرداد ۹۶، ۱۸:۱۹ - Ali اسدپور
    عالی
  • ۸ مهر ۹۵، ۰۹:۰۹ - mohammadreza
    سلام
  • ۸ مهر ۹۵، ۰۸:۱۴ - mohammadreza
    سلام

۲۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

پایان نامه آماده سازی محیط کشت

مجید یاسر | چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۰۷:۰۸ ب.ظ

پایان نامه آماده سازی محیط کشت

بطور آشکار محیط کشت غذایی عامل مهم در کشت بافت و سلول بشمار می آید، البته برای هر کدام از گونه های درختی آزمایش های فاکتوریل که در آنها کلیه مواد شیمیایی محیط کشت در طیف وسیعی از غلظت های متغیر باشند، انجام نگرفته است برای انجام چنین تحقیقی به امکاناتی بیش از آنچه که در اکثر آزمایشگاهها موجود است نیاز می باشد آنچه که طراحی محیط کشت را بطور خاصی

دانلود پایان نامه آماده سازی محیط کشت

پایان نامه آماده سازی محیط کشت
محیط کشت
پایان نامه فنی مهندسی
پایان نامه رشته کشاورزی
 آماده سازی محیط کشت
دسته بندی کشاورزی
فرمت فایل zip
حجم فایل 99 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 172

بطور آشکار محیط کشت غذایی عامل مهم در کشت بافت و سلول بشمار می آید، البته برای هر کدام از گونه های درختی آزمایش های فاکتوریل که در آنها کلیه مواد شیمیایی محیط کشت در طیف وسیعی از غلظت های متغیر باشند، انجام نگرفته است. برای انجام چنین تحقیقی به امکاناتی بیش از آنچه که در اکثر آزمایشگاهها موجود است نیاز می باشد.

آنچه که طراحی محیط کشت را بطور خاصی مشکل می کند، اثرات متقابل بسیار پیچیده مواد شیمیایی مختلف در یک محیط کشت غذایی مشخص می باشد. بعنوان مثال کاربرد بعضی از قندها ر محیط کشت سبب کمبود بر می شود. پیچیده تر از آن حالتی است که بر بیش از حد نیاز وجود داشته باشد در این حالت نیاز بافت به کلسیم کاهش خواهد یافت. به دلیل وجود چنی اثر متقابلی، تعیین ترکیبات مطلوب محیط کشت از طریق آزمایشهای فاکتوریل مشکل است. از طرفی این وضعیت با درنظر گرفتن این حقیقت که اثرات متقابل بین بافت و مواد غذایی تحت تأثیر شرایط محیطی از قبیل شدت و کیفیت نور، دوره نوری، درجه حرارت، آگار یا مایع بودن محیط کشت، PH، و غیره قرار می گیرند پیچید تر می گردد. بعلاوه عکس العمل بافت با تغیر وضعیت فیزیولوژیکی ریز نمونه با بافتی که واکشت شده فرق می کند.

محیط کشت های اولیه که در کشت بافت بکار می رود محلول های غذایی تغییر یافته کشت آبکشت گیاهان بود( محلول های غذایی ناپ، ففر و هوگلند- جورج و شرینتگتن) به این مواد مخلوطی از اسیدهای آمینه، ویتامینها و سایر ترکیبات آلی اضافه می شد. امروزه اکثر کشتهایی که استفاده می شوند نوع تغییر یافته محیط های قدیمی هستند با بررسی فهرستی مشتمل بر 260 محیط کشت بافت گیاهی تنها 39 محیط کشت دارای ترکیبات پایه بودند محیط کشت موراشی و اسکوک (MS )[1]بین سایر محیط کشت های گیاهی بیشترین کاربرد را دارد. از میان محیط کشت های ذکر شده توسط جرج و شرینتگتن، 53 محیط کشت از نظر فرمول عناصر پرمصرف مشابه محیط کشت MS بودند ولی در قسمت های دیگر تفاوت داشتند.

اکثر محیط کشت ها از طریق آزمون و خطا بتدریج بهبود یافته اند. البته در برخی از محیط کشت ها روش تجربی کمتر بکار رفته است. مقدار مواد معدنی موجود د محیط کشت MS براساس تجزیه خاکستر بافت توتون سوزانده شده می باشد. محیط کشت LM که اغلب برای سونی برگها استفاده می شود براساس تجزیه ترکیب شیمیایی آرکگونهای بذر نابالغ Pseudostsuha menziesii است البته هیچ گونه تضمینی وجود ندارد که این محیط کشت ها برای تمام ژئوتیپ ها مطلوب باشند یا اینکه چنین تجزیه شیمیایی برای تمام انواع بافتهای گونه های مختلف انجام شده باشد. محیط کشت موردنیاز جهت رشد کالوس نسبت به محیط کشت برای ایجاد و رشد ساقه بایستی دارای مواد معدنی با غلظت بیشتری باشد در حالیکه محیط کشت موردنیاز جهت ایجاد و رشد ریشه فرق می کند محیط کشتی که برای کشت پروتوپلاست بکار می رود اغلب با محیط کشتی که برای پروتوپلاست استفاده می شود بطور کامل تفاوت دارد. از طرف دیگر گونه هایی وجود دارد که درطیف وسیعی از محیط کشت های بخوبی رشد می کنند؛ یعنی محیط کشتهای مطلوب و مشخصی برای اینها وجود ندارد. همچنین حالت هایی و جود دارند که در آنها تهیه یک ژئوتیپ مناسب از تهیه یک محیط کشت مطلوب و دقیق مهمتر است. چنین حالتی برای جنس Populus وجود دارد. بعضی از ژئوتیپهای این جنس روی محیطهای آزمایش شده خیلی ضعیف رشد می کنند در برخی از گونه ها هر رقم دارای نیازهای غذایی مخصوص به خود است.

جرج و همکاران براساس مواد تشکیل دهنده، محیط کشت بافتهای گیاهی را به چهار دسته عمده، عناصر پرمصرف، عناصر کم مصرف، ویتامینها و اسیدهای آمینه یا آمیدها تقسیم کرده اند. برخی از محیط کشت ها مانند وایت، موراشی واسکوگ، گامبور و همکاران(B5 ) لیتوی و لوید و مک کاون محیط کشت های پایه[2] یا تقریباً پایه هستند. بسیاری از محیط کشتهای مورد استفاده دیگر آنهایی هستند که در اثر تغییر کلی یا جزئی محیط کشت های پایه حاصل شده اند.

عناصر پرمصرف محیط کشت موراشی و اسکوگ اغلب در حد یا غلظت محیط پایه رقیق می شوند به همین ترتیب چنین کاری در سایر محیط کشت ها که غلظت عناصر در آنها بالاست انجام می گیرد.

علاوه بر طبقه بندی محیط کشتهای ذکرشده در بالا محیط کشتها را می توان به دو حالت مایع و جامد نیز تقسیم کرد. در حالت جامد محیط دارای عامل ژله کننده است که بافت کشت شده را روی سطح محیط نگه می دارد. این محیط کشتها همچنین درای ویتامینها، اسیدهای آمینه، تنظیم کننده های رشد کربوهیدراتها و اغلب سایز مواد تشکیل دهنده موردنیاز نیز هست.

3-1-1 عوامل تولیدکننده ژل و جایگزینی آنها

3-1-1-1 آگار و دیگر مواد تولید کننده ژل

آگار از رایجترین عامل تولید ژل است که در محیط کشت استفاده می شود. آگار پلی ساکاریید هایی پیچیده است که از برخی گونه های نوعی علف هرز دریایی بدست می آید آگار طی مراحل ساخت در جات متفاوتی از خلوص را طی میکند. ولی مقداری ناخالصیهای آلی و معدنی در آن باقی می ماند. دیفکوباکتوآگار از رایجترین آگار مصرفی در کشت بافت است که دارای مقدار زیادی سدیم و مس می باشد. میزان سدیمی که از طریق آگار در محیط کشت وارد می شود براحتی توسط بافت اکثر گیاهان تحمل می شود. اما گاهی اوقات مس در محیط کشت ایجاد سمیت می کند. محققان اغلب آگار را در غلظت های بین 5/0 و 1 درصد بکار می برند غلظت مناسب آگار برای هر نوع محیط کشت ریز نمونه باید تعیین شود. غلظت خیلی بالای آن منجر به تنش آب در بافت می شود و غلظت های کم آن یک لایه مایع روی سطح ژله تشکیل خواهد داد و غرق شدن ریزنمونه در این لایه مایع مانع از مبادلات گازی شده و به کاهش رشد منجر می شود. بعلاوه کشت ریزنمونه روی محیط کشت مایع می تواند باعث شیشه ای شدن[3] کشتها شود علیرغم آنچه بیان شد بعضی از کتشها روی محیط با غلظت کم آگار رشد بهتری دارند. بعنوان مثال ماده خشک در نوک شاخه های Picea obies در حیط کشت با غلظت آگار 125/0 % نسبت به غلظت 1% سریع تر تجمع می یابد. این ممانعت در غلظت بالای آگار احتمالاً مربوط به تجمع سریع فرآورده های زاید( اینورتاز) در سطح زیرین نمونه است و در میحط با غلظت کم آگار ممکن است به دلیل اینکه میزان انتشار مواد به اندازه کافی وجود داشته از بروز چنین حالتی جلوگیری شده باشد. انواع متداول آگار در دمای بیش از 40 در جه سانتیگرا تشکیل ژل می دهند. میزان سختی ژل به PH محیط کشت بستگی دارد. از محیط کشت های تغییر یافته رینرت و ایت با 5/0 آگار برای کشت بافتهای شیمر Picea glouca استفاده شده است. در PH 5/5 محیط کشت کاملاً سفت بود، در صورتی که در PH های 4 یا 5/4 برای نگهداری بافت، محیط کشت بسیار نرم بود. اخیراً کارهای خالص تری عرضه شده که در درجه حرارت پائین تر تشکیل ژل می دهد . محیط کشت بسیار نرم بود، در صورتی که در PH های 4 یا 5/4 برای نگهداری بافت محیط کشت بسیار نرم بود. اخیراً کارهای خالص تری عرضه شده که در درجه حرارت پائین تشکیل ژل می دهند. از این ژل ها می توان برای تثبیت پروتوپلاستها و یا تک سلولی ها درون یک شبکه استفاده کرد ولی به دلیل قیمت بالای آنها، کاربرد آنها محدود به آزمایش های کوچک است.

تصور می شود آگار دارای توانایی جذب مواد است که این توانایی می تواند در حذف مواد زاید سلولی از محیط کشت به روشی مشابه زغال نماید. همچنین این خاصیت می تواند مانع جذب برخی مواد شیمیایی به بافت کشت شده شود. یکی از موادی که به دشت توسط آگار جذب می شود سیتوکینین است. بنابراین غلظت بیشتر آگار جذب سیتوکینین از محیط کشت را برای بافت مشکل تر می کند. همچنین گزارش شده آگار در غشای سلولی سبب قطعیت مثبت می شود. اگرچه مدارک موجود متناقض است. تداومم موفقیت آگار در کشت بافت ممکن است مربوط به جذب پیچیده و قابلیت الکتریکی باشد؛ با این حال برخی محققان به دنبال یافتن جانشین های ارزانتر و بهتر برای آگار هستند که اثرات متقابل پیچیده کمتری با بافت کشت شده نشان می دهد.

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

دانلود پایان نامه آماده سازی محیط کشت




  • مجید یاسر

پایان نامه با موضوع بذرپاش ها

مجید یاسر | چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۰۶:۰۸ ب.ظ

پایان نامه با موضوع بذرپاش ها

بذرپاشها (Broadcaster Seeders) بذرپاشها، ماشین هایی هستند که بر مبنای روش کاری که کشاورز برای کاشت درهم در مزرعه انجام می دهد ساخته شده اند بذرپاش، بذرها را در سطح مزرعه به صورت پخشی (نا مرتب) و تقریبأ یکنواخت می پاشد از این ماشین برای پاشیدن بذر محصولاتی مانند گندم، جو، چمن،…ونیز برای پخش کودهای شیمیایی دانه ای استفاده می شود اصول کار بذرپاش

دانلود پایان نامه با موضوع بذرپاش ها

پایان نامه کارشناسی رشته کشاورزی با موضوع بذرپاش ها
پایان نامه بذرپاش ها
بذرپاش ها
 پایان نامه کارشناسی
 پایان نامه کارشناسی کشاورزی
دسته بندی کشاورزی
فرمت فایل zip
حجم فایل 1156 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 44

بذرپاشها (Broadcaster , Seeders)

 بذرپاشها، ماشین هایی هستند که بر مبنای روش کاری که کشاورز برای کاشت درهم در مزرعه انجام می دهد ساخته شده اند. بذرپاش، بذرها را در سطح مزرعه به صورت پخشی (نا مرتب) و تقریبأ یکنواخت می پاشد. از این ماشین برای پاشیدن بذر محصولاتی مانند گندم، جو، چمن،…ونیز برای پخش کودهای شیمیایی دانه ای استفاده می شود. اصول کار بذرپاش به این صورت است که بذر، از طریق دریچه ی خروج قابل تنظیم مخزن، روی پخش کننده می ریزد. پخش کننده که یک صفحه دوار یا لوله در حال نوسان است بذر را در اطراف خود می پاشد.

 1-انواع بذر پاش

 انواع مختلفی از بذر پاشها وجود دارند که در هر شرایطی ممکن است یکی از آنها مورد استفاده قرار گیرند.

                                                 -دستی

                 الف-از نظر تأمین نیرو – دامی

                                                                  سوار

                                               – تراکتوری

انواع بذرپاش                                               کششی

                                                                                    دوار*

                 ب- از نظر پخش کننده                                       نوسانی(پاندولی)              

 *بذرپاشهایی با پخش کننده ی دوار بذرپاشهای سانتریفوژ نامیده می شوند.

2ساختمان بذرپاش

بذرپاشهای رایج در ایران معمولاً از انواع سوار و مناسب تراکتورهای گروه دوم مانند تراکتور U650M و MF285 می باشد. چنان که در شکل 4-5 دیده می شود اجزای یک بذرپاش سوار شامل قسمت های زیر است:

  • مخزن و همزن
  • شاسی
  • مالبند(اتصال سه نقطه در نوع سوار)
  • دریچه خروج بذر قابل تنظیم
  • اهرم کنترل دریچه خروج
  • صفحه پخش کننده
  • جعبه دنده(از نوع کاهنده)
  • محور انتقال نیرو
  • چرخ(در انواع کششی)

 

3-تنظیمات بذر پاش

1-3- تنظیم ارتفاع: بذرپاش از جمله ماشینهایی است که در شرایط کار، بالاتر از سطح زمین قرارمی گیرد. بنابراین بذرپاش سوار را پس از اتصال به تراکتور در ارتفاع حدود 60 سانتیمتر از سطح زمین (فاصله صفحه ی پخش کننده ی از زمین) نگه می دارند.سپس اهرم سیستم هیدرولیک را در موقعیت کنترل وضعیت قرار می دهند تا در حین کار ارتفاع بذرپاش ثابت بماند. معمولأ ارتفاع صفحه پخش کننده در انواع کششی ثابت است.

3-2-تنظیم تراز افقی: برای صحت کار بذرپاش و کاهش سروصدا، لرزش و استهلاک، بذر پاش باید در حالت تراز قرار گیرد. برای این کار با استفاده از تغییر طول بازوی رابط تراکتور تراز جانبی تنظیم می شود و با تغییر طول بازوی وسط، تراز طولی برقرار خواهد شد. در هر حال بذرپاش را باید چنان نتظیم کرد که صفحه ی پخش کننده با سطح زمین تقریباً موازی باشد.

 3-3-تنظیم عرض پاشش: بذرپاشها بذر را به طور کاملاً یکنواخت نمی پاشند بلکه میزان پخش بذر در فاصله های نزدیک بیشتر و در فاصله های دور کمتر است. علاوه بر این، عواملی مانند سرعت حرکت پخش کننده و شکل و طرح آن و ارتفاع پخش کننده از سطح زمین و نوع بذر در چگونگی پخش وعرض پاشش مؤثر است. عرض پاشش، فاصله ای است (در جهت عمود بر مسیر حرکت تراکتور) که در هنگام کار، بذر در آن فاصله پاشیده می شود. برای یکنواختی پاشش در مزرعه در حرکت رفت و برگشت چنان حرکت می کنند که قسمت های کناری عرض پاشش دوبار بذر پاشی شود(همپوشانی) بنابراین عرض کار کوچکتر از عرض پاشش خواهد بود.

در بعضی از بذرپاشها می توان عرض پاشش را تنظیم کرد. در یک نوع بذرپاش با تغییر وضعیت پره های روی صفحه ی پخش کننده عرض پاشش کم و زیاد می شود. همچنین در بعضی از بذرپاشها می توان دستگاه را چنان تنظیم کرد که بذر در یک سمت پخش شود.

3-4-تنظیم مقدار ریزش بذر در هکتار (مقدار پاشش): برای تنظیم مقدار ریزش بذر از دو روش استفاده می شود:

 

الف-تغییر وضعیت اهرم کنترل دریچه خروج بذر:هر چه دریچه ی خروج بذر بیشتر شود، مقدار ریزش بذر در هکتار بیشتر می شود.

 

ب-تغییر سرعت پیشروی:هر چه سرعت پیشروی(در درجه معین اهرم کنترل دریچه) افزایش یابد مقدار ریزش بذر در هکتار کمتر خواهد شد.

 

5-3-تنظیم سرعت پیشروی: برای اینکه زمین با تراکم یکنواختی کشت شود باید سعی شود سرعت پیشروی در تمام مراحل کار ثابت بماند . سرعت پیشروی اگر از مقدار مشخصی کمترباشد کار به نحو صحیح انجام نخواهد شد. در هر حال سرعت پیشروی به طور متوسط در حدود 10-7 کیلومتر در ساعت بسته به پستی و بلندی زمین مناسب است. تنظیم سرعت پیشروی در انواع سوار باید با تغییر دنده صورت گیرد نه با تغییر گاز موتور، زیرا با کم و زیاد کردن گاز، علاوه بر تغییر سرعت پیشروی ، دور محور انتقال نیرونیز تغییر خواهد کرد، که بر الگوی پاشش تأثیر خواهد گذاشت.

 

4- کاربرد دستگاه در مزرعه

1- بذرپاش را بررسی نموده، در ص.رت آماده به کار بودن دستگاه به تراکتور متصل کنید.

2- گاردان را به ماشین و تراکتور متصل کنید.

3- با استفاده از مطالب توضیح داده شده و با کتابچه راهنما ، بذرپاش را تنظیم کنید.

4- پس از بستن دریچه خروج بذر ، ماشین را با بذر (کود) به اندازه ی لازم پر کنید. در انواع مختلف بذرپاشها مخزن بذر ممکن است از 250 کیلوگرم تا 1 تن ویا بیشتر ظرفیت داشته باشد.برای قطعات کوچک زمین، شاید نیازی نباشد همه مخزن را پر کنید. مثلأ در قطعه یک هکتاری برای کشت گندم در حدود 150-100 کیلوگرم بذرکاشته می شود. در قطعات بزرگتر لازم خواهد بود مخزن را چندین بار پر کنید، این کار را درسَِزمین انجام دهید ونه در وسط آن . علاوه بر این اجازه ندهید مخزن به طور کامل خالی شود چون یکنواختی پاشش را تغییر خواهد داد.

برای حمل پی نورد به مزرعه می توانید از مالبند پشت بذرپاش استفاده کنید. بهتر است پر کردن بذرپاش را در مزرعه انجام دهید تا در حین حمل و نقل ،فشار زیاد به ماشین وارد نیاید.

5- تراکتور را با توجه به عرض کار دستگاه در فاصله مناسب از لبه ی کناری قطعه زمین، در ابتدای مزرعه قرار دهید.

6- سیستم هیدرولیک را در حالت کنترل وضعیت قرار دهید و ارتفاع دستگاه را تنظیم کنید.

7- محور انتقال نیرو را در وضعیت موتور گرد قرار دهید و دور موتور را با گاز دستی چنان تنظیم کنید که محور انتقال نیرو سرعت مناسب (540 دور در دقیقه) داشته باشد.

8- بدون تغییر وضعیت پدال گاز، با دنده ی مناسب با توجه به سرعت پیشروی مشخص شده حرکت کنید. در ابتدای حرکت، اهرم کنترل دریچه ی خروج بذر را در وضعیت مناسب (تعیین شده) قرار دهید.

9- به صورت مستقیم حرکت کنید و در انتهای مسیر ضمن توقف تراکتور، اهرم کنترل دریچه خروج را ببندید.

10- با توجه به عرض پاشش و همپوشانی مورد نیاز، تراکتور را در فاصله ی مناسب از مسیر رفت، برای برگشت قرار داده، عملیات را تا تمام شدن کشت ادامه دهید.

در صورتی که محلی برای دور زدن در ابتدا و انتهای قطعه زمین وجود نداشته باشد بهتر است عرض مناسبی از ابتدا وانتهای زمین، به اندازه ی عرض کار بذرپاش ، برای دور زدن در نظر بگیرید. در پایان کار حاشیه ی در نظر گرفته شده باید بذرپاشی شود.

 توجه: برای دور زدن ابتدا و انتهای قطعه زمین نیازی به قطع دوران محور انتقال نیرو نیست. معمولأ پس از بذرپاشی از هرس بشقابی (دیسک) برای زیر خاک کردن بذر استفاده می شود. در صورتی که آبیاری به روش شیاری انجام گیرد استفاده از شیارکش ،‌عمل زیر خاک کردن بذر را انجام خواهد داد.

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

دانلود پایان نامه با موضوع بذرپاش ها





  • مجید یاسر

پایان نامه رشته کشاورزی با موضوع اسانسگیری

مجید یاسر | چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۰۵:۰۸ ب.ظ

پایان نامه رشته کشاورزی با موضوع اسانسگیری

دانشکده کشاورزی گروه کشاورزی (گرایش گیاهان دارویی) گزارش کارآموزی دوره کاردانی موضوع اسانسگیری استاد راهنما آقای دکتر دانشیان سرپرست کارآموزی مهندس مشکی زاده نگارش طیبه حاج محمد حسنی

دانلود پایان نامه رشته کشاورزی با موضوع اسانسگیری

پایان نامه رشته کشاورزی با موضوع اسانسگیری
 اسانسگیری
 پایان نامه رشته کشاورزی
پایان نامه  اسانسگیری
آشنایی با اسانسگیری
دسته بندی کشاورزی
فرمت فایل zip
حجم فایل 574 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 158

دانشکده کشاورزی

گروه کشاورزی

(گرایش گیاهان دارویی)

گزارش کارآموزی دوره کاردانی

موضوع :

اسانسگیری

استاد راهنما:

آقای دکتر دانشیان

سرپرست کارآموزی:

مهندس مشکی زاده

نگارش :

طیبه حاج محمد حسنی

 

مقدمه

معلوم نیست دقیقا از چه زمانی گیاهان به عنوان دارو مورد استفاده انسان قرار گرفته اند. مسلما اطلاعات مربوط به اثرارت و خواص داروئی گیاهان از زمانهای بسیار دور به تدریج بدست آمده، سینه به سینه منتقل گشته، به طور ضمنی با آداب و سنن قومی نیز در آمیخته، سرانجام با زحمت زیاد و از طریق تجربه های مدید اهم اثرات و خواص آنها در اختیار نسلهای معاصر قرار گرفته است. طبق برخی سنگ نبشته ها و شواهد دیگر به نظر می رسد مصریان و چینیان در زمره اولین جمعیتهای بشری بوده باشند که فراتر از بیست و هفت قرن قبل از میلاد مسیح از گیاهان داروئی به عنوان دارو استفاده برده و حتی برخی از گیاهان را برای مصرف بیشتر در درمان دردها کشت داده اند. مردم یونان باستان خواص داروئی برخی از گیاهان را به خوبی می دانسته اند. بقراط حکیم بنیانگذار طب یونان قدیم و شاگرد وی ارسطو و دیگران برای استفاده از گیاهان در درمان بیماریها ارزش زیادی قائل بوده اند. آنها علاوه بر استفاده از گیاهان یونان، از گیاهان کشورهای دیگر هم استفاده می برده اند. بعد از اینان، یکی از شاگردان ارسطو به نام «تئوفراست» مکتب «درمان با گیاه» را بنیانگذاری کرد. پس از آن «دیوسکورید» در قرن اول میلادی مجموعه ای از 6000 گیاه داروئی با ذکر خواص درمانی هر یک را تهیه و به صورت کتابی درآورد که این کتاب بعدها سرآغاز بسیاری از مطالعات علمی در زمینه گیاهان مذکور گردید. طوری که مثلا «جالینوس» پزشک معروف یونانی در کارهای خود به کتاب «دیوسکورید» استفاده کرده است.

در قرن هشتم تا دهم میلادی دانشمندان ایرانی؛ ابوعلی سینا؛ محمد زکریای رازی و دیگران به دانش «درمان با گیاه» رونق زیادی دادند و گیاهان بیشتری را در این رابطه معرفی کردند و کتابهای معروفی چون «قانون» و «الحاوی» را به رشته تحریر درآوردند. بعد از آن درمان با گیاه همچنان دنبال گردید. در قرن سیزدهم «ابن بیکار» مطالعات فراوانی در موردخواص داروئی گیاهان انجام داد و خصوصیات بیش از 1400 گیاه داروئی را در کتابی که از خود به جان گذاشته، یادآور شد.

پیشرفت اروپائیان در استفاده داروئی از گیاهان در قرن هفده و هجده ابعاد وسیعی یافت و از قرن 19 کوششهای همه جانبه ای جهت استخراج مواد موثره از گیاهان داروئی و تعیین معیارهای معینی برای تجویز و مصرف آنها شروع شد. بطوری که کوششهای آن زمان تا به امروز هم ادامه یافته و در حال حاضر نیز با سرعت هر چه بیشتر به پیش می رود. اکنون با در دست داشتن نتایج آزمایشها و تحقیقات بسیار با کمال اطمینان می توان به تشریح و تفصیل علمی مزایای موجود در ماده موثره گیاهان داروئی در رابطه با انسان و حیوانات پرداخت. حقیقت این است که امروزه درباره روند متابولیسمی تشکیل ماده موثره موجود در گیاهان تحت فرایندهای خاص زیست محیطی و تاثیر ماده موثره مذکور بر انسان و حیوانات اطلاعات بسیار زیادی وجود دارد و روز به روز جنبه های مختلف استفاده از مواد مذکور متنوعتر می گردد. بنابراین نسبت به زمانهای گذشته که تعداد بسیار کمی از گیاهان به عنوان گیاهان داروئی شناخته شده و مورد استفاده قرار می گرفته اند، امروزه رفته رفته بر تعداد این گیاهان افزوده گشته و جنبه های مختلف استفاده از آنها نیز گسترده تر از پیش گردیده است. باید دانست که اگرچه برخی از گیاهان در زمانهای گذشته به عنوان گیاهان داروئی مورد استفاده قرار می گرفته اند ولی ممکن است اکنون، با توجه به بررسی های روز، به عنوان «گیاه داروئی» مد نظر نبوده و تقریبا کنار گذاشته شده باشند. به عکس امروزه گیاهان جدید بسیاری به جرگه گیاهان داروئی وارد شده و زمینهای زراعی وسیعی نیز به کشت آنها اختصاص یافته است.

فصل اول

معرفی سه گیاه:

اوکالیپتوس

اکلیل

بابونه

انواع بابونه

Eucalyptus Globolis labill E,glauca DC

انگلیسی:Australian Fever tree

فرانسه: Gommier bleu detasmanic, Arbera la Friever, Eucalyptus

آلمانی: Fieberheihbaum

ایتالیایی: Eucalypto

فارسی: اوکالیپتوس

عربی: شجره الکافور

اوکالیپتوس گیاهی است از خانواده Myrtaceae بیش از چهارصد گونه دارد که تنها چند گونه آن به ایران وارد شده و در مناطق مختلف که زمستان سرد ندارد، نظیر نواحی شمال و جنوب ایران کاشته شده است.

درختانی که در شمال کاشته شده اند هر چند سال یکبار که سرمای سختی رخ می دهد سرما زده می شوند. در چاه بهار نام محلی اوکالیپتوس «آلگا» است.

ذیلا اسلامی چند گونه که در ایران کاشته شده اند نامبرده می شود:

1) گونه Eucalyptus camaldulensis و مترادف آن E.rostrata و به انگلیسی این گونه Red gum و Murray red gumg گویند. این درخت در شمال ایران در اوایل بهار شکوفه می کند و گلهای آن لیموی رنگ است و تخم آن در اوایل زمستان می رسد. در خورستان کاشته می شود. از این درخت صمغی به نام کینوی استرالیا گرفته می شود.

2) Eucalyptus globules Labin به فرانسوی Gommier bleu detasmanic و Eucalyplus commun و به انگلیسی Tasmanian bleugum نامیده می شود. این درخت نیز حدود 50 سال قبل به ایران وارد شده و در شمال کاشته شده است. مقاومت آن به سرما کم است. در استرالیا و تاسمانی از بلندترین اوکالیپتوسها بوده و بلندی آن به m100 می رسد ولی در ایران به علت نامساعد بودن شرایط اقلیمی زیاد بلند نمی شود. از این درخت نیز صمغ کینو گرفته می شود.

3) Eucalyptus microtheca F.Muell این درخت به انگلیسی Coolibah eucalyptus و Flooded box گفته می شود. این گونه نیز دهها سال قبل به ایران وارد شده و در خوزستان و آبادان کاشته می شود و در مقابل شوری خاک حساسیت کمتری از سایر گونه ها نشان می دهد.

4) اخیرا گونه های دیگری وارد شده و از نظر تطابق با شرایط اقلیمی ایران، در شمال تحت بررسی می باشد.

موطن اصلی اوکالیپتوس

قاره استرالیا، در حدود هفت میلیون و هفت صد هزار کیلومتر مربع وسعت دارد، موطن اصلی اوکالیپتوس را تشکیل می دهد. علاوه بر آن جنس اوکالیپتوس در جزایر تاسمانیا، پاپوا، بریتانیای جدید، ایرلند جدید، تیمور و جاوه انتشار دارد.

بیش از 600 گونه و تعداد زیادی وارتیه تاکنون در این نواحی شناخته شده است.اوکالیپتوس در 95% از جنگلهای استرالیا انتشار دارد و در حدود 4/3 از کل رستنیهای آنرا تشکیل می دهد. ضمنا در قسمت اعظم مناطق غیر جنگلی این قاره نیز کشت و توسعه یافته است. آب و هوای استرالیا به شرح زیر طبقه بندی کرد:

1) نواحی مرکزی و غربی: دارای آب و هوای بیابانی با باران خیلی کم و اتفاقی است.

2) نواحی شمالی: دارای آب و هوای تروپیکال با بارندگی تابستان

3) نواحی شرقی و ایالت ویکتوریا: بارندگی یکنواخت و ملایم

4) نواحی جنوبی بلافاصله بعد از نواحی مرکزی: نیمه حاره با تابستان خشک و بارندگی نادر زمستانی، نامنظم و کم

5) نواحی کاملا جنوبی: آب و هوای مدیترانه ای با بارندگی زمستانه

انتشار اوکالیپتوس در جهان

تاریخ کشت اوکالیپتوس در جهان و شناخته شدن آن برای کشورهای مختلف دنیا و جنگل کاری آن در جنوب اروپا و شمال آفریقا، بیش از 170 سال پیش آغاز گردید. سهولت کشت و ازدیاد، سرعت رشد و سایر مزایای آن سبب شد که به سرعت به نقاط مختلف جهان انتشار یافته و در بسیاری از کشورها تربیت شود. امروزه کشت اوکالیپتوس در اقتصاد بسیاری از کشورها نقش بزرگی بازی می کند. به نظر می رسد اولین بار در سال 1804 بود که بذر اوکالیپتوس از استرالیا به خارج حمل شد. بذر گونه E.globulus به مقصد پاریس بود که در سال 1810 در پارک شاتو مالمزون کاشته شد و در حوالی سال 1823 در نواحی آندشیلی اقدام به جنگلهای اوکالیپتوس شد و در 1828 وارد کیپ کولونی گردید. در سال 1830 کشت اوکالیپتوس در ایتالیا آغاز شد ولی به علت انتخاب گونه های نامناسب اغلب درختان در اثر سرمای سخت از بین رفته و فقط چند پایه از گونه E.polyanthemos باقی ماند. در سال 1843 هندوستان اقدام به وارد کردن و کشت اوکالیپتوس کرد، ولی باید آغاز کشت واقعی اوکالیپتوس را در حدود سال 1857 دانست که رامل پس از مسافرتی به استرالیا به توسعه و کشت اوکالیپتوس در پرتغال، کالیفرنیا، شمال آمریکا متداول شد.

پس از مدتی کشورهای برزیل، اسپانیا، پرتغال از چوب و تقطیر برگ آن شروع به بهره برداری کردند.

کشت درختان اوکالیپتوس به منظور تولید مواد فرار یا روغنهای اصلی در کنار دریای سیاه قفقاز، در اواسط قرن اخیر آغاز شد.

مشخصات کلی

اوکالیپتوس درختی است بزرگ و در شرایط اقلیمی استرالیا موطن خود تا 100 متر نیز می رسد. برگهای آن دو جور هستند، برگهای جوان آن به شکل قلب، متقابل، افقی ولی برگهای مسن آن متناوب است. به طور کلی برگهای اوکالیپتوس دایمی، همیشه سبز، ناخزان، داسی شکل، اغلب سبز مایل به کبود و کمی موی است.

درختی است که در اراضی خیلی مطلوب و یا با مصرف آب فراوان رشد سریع خواهد داشت، به همین جهت اغلب برای خشک کردن باتلاقها و با اراضی باتلاقی مالاریاخیز از آن استفاده می شود. تکثیر این درخت از طریق کاشت تخم آن صورت نمی گیرد. ابتدا تخم یابند را که خیلی کوچک و ظریف است در جعبه هائی که خاک آن نرم و خوب تهیه شده می کارند و پس از اینکه نهالهای جوان 6-5 برگ دارند آنها را به گلدانهای سبدی یا بامبویی منتقل می کنند. در مناطق حاره انتقال به محل اصلی در فصل باران باید انجام گیرد و در مناطق معتدل ماههای آبان و آذر مناسب است.

درخت اوکالیپتوس در برابر سرما مقاومت ندارد و اغلب ارقام آن اگر مدت طولانی در سرمای کمتر از صفر درجه بماند صدمه می بینند. کما اینکه در شمال ایران تا به حال سرما به این درختان چندین بار صدمه زده است. اوکالیپتوس به شوری خاک نیز حساسیت دارد. این درخت بومی اوقیانوسیه است و جنگلهای وسیعی از آن در استرالیا و تاسمانی می روید و از این مناطق به سایر نقاط عالم گسترش یافته است. در حال حاضر در هندوستان، مراکش و سایر کشورهای افریقایی شمالی جنگلهای وسیعی از اوکالیپتوس ایجاد شده است. در ایران کمتر از یک قرن است که وارد شده و در شمال و جنوب ایران کاشته شده است.

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

دانلود پایان نامه رشته کشاورزی با موضوع اسانسگیری



  • مجید یاسر

پایان نامه کارشناسی با موضوع حشره شناسی کشاورزی و آفات

مجید یاسر | چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۰۴:۰۸ ب.ظ

پایان نامه کارشناسی با موضوع حشره شناسی کشاورزی و آفات

دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین – پیشوا دانشکده کشاورزی موضوع گزارش کار آموزی عنوان مطالعاتی پراکنده در مورد حشره شناسی کشاورزی و آفات گیاهی بانضمام UAV،GPS ،GIS و نقش آنها در حفظ گیاهان مکان مؤسسه تحقیقات آفات و بیماری های گیاهی استاد راهنما دکتر سید محمد اشکان سرپرست کارآموزی دکتر عزیز شیخی گرجان تهیه ک

دانلود پایان نامه کارشناسی با موضوع حشره شناسی کشاورزی و آفات

پایان نامه کارشناسی با موضوع حشره شناسی کشاورزی و آفات 
پایان نامه کارشناسی کشاورزی
پایان نامه حشره شناسی
حشره شناسی کشاورزی و آفات 
کشاورزی و آفات
دسته بندی کشاورزی
فرمت فایل zip
حجم فایل 1506 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 500

دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین – پیشوا

دانشکده کشاورزی

 موضوع: گزارش کار آموزی

 عنوان:

مطالعاتی پراکنده در مورد حشره شناسی کشاورزی و آفات گیاهی

بانضمام UAV،GPS ،GIS و نقش آنها در حفظ گیاهان

 مکان:

مؤسسه تحقیقات آفات و بیماری های گیاهی

 استاد راهنما:

دکتر سید محمد اشکان

 سرپرست کارآموزی:

دکتر عزیز شیخی گرجان

 تهیه کننده:

هدیه حسین‌زاده

 فصل 1: توضیح درباره موسسه تحقیقات آفات و بیماری‌های گیاه

مقدمه…………………………………. 2

تاریخچه موسسه تحقیقات آفات و بیماری‌های گیاهی. 4

توضیح وظایف اساسی موسسه…………………. 12

تشکیلات موسسه…………………………… 15

بخش تحقیقات آ‍فت کش‌ها……………………. 18

بخش تحقیقات حشرات زیان آور به گیاهان……… 20

بخش تحقیقات علف‌های هرز و انگل‌های گلدار……. 21

بخش تحقیقات سن گندم…………………….. 23

بخش تحقیقات بیماری‌های گیاهان…………….. 24

بخش تحقیقات رده‌بندی حشرات……………….. 27

بخش تحقیقات جانور شناسی کشاورزی………….. 29

بخش تحقیقات نماتود شناسی گیاهی…………… 31

بخش تحقیقات مبارزه بیولوژیک……………… 32

بخش تحقیقات ویروس شناسی و بیماری‌های ویروسی گیاهی    33

بخش تحقیقات شناسایی رستنی‌ها……………… 34

بخش تحقیقات بیولوژی مولکولی و بیوتکنولوژی…. 35

نیروی انسانی…………………………… 36

طرح‌های تحقیقاتی………………………… 37

انتشارات………………………………. 38

منابع فصل……………………………… 41

فصل 2: معرفی محل کارآموزی

معرفی محل کارآموزی……………………… 43   

فصل 3: کلیات

کلیات…………………………………. 47

فصل 4: پرپاراسیون میکروسکوپی حشرات و اتاله کردن حشرات

اتاله کردن حشرات……………………….. 50

تهیه پرپاراسیون از حشرات کوچک……………. 53

منبع این فصل…………………………… 58

فصل 5: آزمایشات مربوط به مگس سفیدگلخانه‌ای و پروژه مربوط به آن

مقدمه…………………………………. 60

مرفولوژی مراحل رشدی…………………….. 61

دموگرافی و دینامیسم جمعیت……………….. 67

پروژه مگس سفیدگلخانه‌ای………………….. 68

مگس سفید………………………………. 72

سم آندوسولفان و مبارزه شیمیایی با مگس‌های سفید گلخانه‌ای   79

انواع آندوسولفان……………………….. 81

عسلک پنبه……………………………… 88

کنه دو نقطه‌ای………………………….. 93

شپشک آرد آلود ساحلی…………………….. 95

منابع این فصل………………………….. 97

فصل6: پروژه سن گندم و تاثیر روی کاهش سن‌زدگی در مزرعه آسیب‌دیده توسط این آفت

زیرراسته ناجور بالان…………………….. 99

کلید شناسایی خانواده‌های مهم سن‌ها…………. 100

رده‌بندی‌ سن‌ها…………………………… 106

الف: زیرراسته سن‌های آبزی………………… 106

ب: زیر راسته سن‌های خاکزی………………… 107

سن گندم……………………………….. 111

پروژه سن گندم و تاثیر سموم در کاهش سن زدگی روی مزرعه آسیب دیده…………………………… 126

مواد و روش‌ها…………………………… 129

نتایج…………………………………. 131

بحث…………………………………… 133

نتیجه این آزمایشات……………………… 139

منابع این فصل………………………….. 141

فصل هفتم: پروژه مگس قهوه‌ای جالیز و جداول مربوط به آن بعد از تاثیر سموم مربوطه

مگس قهوه‌ای جالیز……………………….. 143

24 SC Tracer…………………………….. 149

سم دلتامترین ……………………………………………………….. 161

دپیترکس 80% SP…………………………. 161

موسپیلان 4/20%………………………….. 162

مگس خربزه……………………………… 173

سرخرطومی هندوانه……………………….. 177

منابع این فصل………………………….. 180

فصل هشتم: آزمایشات جهت بررسی اثرات سموم بر روی درصد جوانه‌زنی بذور کلزا

آزمایشاتی جهت بررسی اثرات سموم بر روی درصد جوانه‌زنی بذور کلزا……………………………………… 182

فصل نهم: UAV،GPS،GIS‌ و نقش آنها در حفظ نباتات

مقدمه…………………………………. 192

ابعاد کشاورزی دقیق……………………… 194

امکان بالقوه وجود آفات در کشت دقیق……….. 195

PIPM‌ درون مزرعه………………………… 196

سیستم‌های حس کننده از راه دور UAV…………. 197

تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به عکس‌های حاصله از دستگاه UAV   198

PIPM‌در سطوح وسیع……………………….. 199

اطلاعات منطقه‌ای…………………………. 200

اطلاعات مربوط به مقیاس محلی………………. 200

سیستم حمایت از تصمیم……………………. 201

ذخیره و بازیافت GIS……………………… 204

به کارگیری GIS و IPM‌حشرات……………….. 207

IPM و تکنولوژی حشرات……………………. 212

منابع این فصل………………………….. 214

فصل دهم: منابع

منابع لاتین……………………………………………………… 216

 

فصل اول:

 توضیح درباره موسسه تحقیقات آفات

و بیماری‌های گیاهی

 «مقدمه»

آدمی از سپیده دم ظهور بر این کره خاکی و از آن هنگام که دوران شکارگری دانه‌ها و میوه‌ها را پشت سر گذاشت و برای تهیه غذای کافی به کشاورزی پرداخت، همواره درگیر نبردی بی‌امان با عواملی بوده است که بعضی تندرستی و بقای او را با ایجاد بیماری‌های گوناگون به چالش طلبیده اند و برخی با نابودسازی قوت و غذای او قحطی و مرگ‌های ناشی از گرسنگی و بی غذایی را باعث شده‌اند.

کشتار بی رحمانه و گسترده بیماریهای همه‌گیری همچون طاعون، وبا، مالاریا، تب زرد، سل و … در دوران‌های گذشته گهگاه نسل بشر را حتی تا آستانه نیستی و نابودی بوده است و زیان‌های وسیع آفات و بیماری‌های گیاهی نظیر ملخ، سن، بیماری‌های قارچی و …. با ایجاد قحطی‌های هولناک، مرگ‌های دسته جمعی ناشی از گرسنگی را به دنبال داشته است. در تاریخ بشری تلفیق زیان‌های این دو گروه کراراً دیده شد که فجایع سهمگینی آفریده است.

تا حدود یک قرن پیش، به واقع بشر پس مانده خوار سفره آفات و بیماری‌های گیاهی بود که حاصل دسترنج او در کشتزارها و انبارها را نابود می‌ساخت و تنها از اوایل قرن بیستم میلادی، بشر توانسته است به کمک دانش و فناوری، مبارزه موثری را با این عوامل آغاز کند.

تحقیقات گیاه پزشکی و جستجو برای یافتن راه‌حل‌های موثر در مبارزه با آفات کشاورزی زمانی ممکن شد که انسان بر خلاف گذشته این عوامل را سرنوشت محکوم و گریزناپذیر ندانست بلکه عوامل طبیعی به شمار آورد که می‌توان به کمک هوش و دانش بر آنها چیره شد.

به واقع تحقیقات گیاه پزشکی حاصل تفکر نوین و نگرش جدید انسان به طبیعت پیرامونی است و گیاه پزشکان امروزه بخش مهمی از مسئولیت سنگین تامین خوراک بیش از 6 میلیارد نفوس بشری را بر دوش دارند.

گیاه پزشک ایرانی باید هم فون و فلور طبیعی ایران را مد نظر داشته باشد و هم گونه‌های وارداتی را که اکثرا بومی‌شده‌اند مورد بررسی قرار دهد و هم به موجودات زنده‌ای که مداوماً از مبادی ورودی رسمی و یا از مرزهای طولانی کشور به صورت غیر قانونی (از جمله آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز قرنطینه‌ای) وارد می‌شوند در چالش باشد. در مطالعه جانوران و حشرات و گیاهان و غیره هم باید فون و فلور Afrotropical و هم با منطقه Oriental‌ و هم با منطقه پاله آرکتیک (که بخش اعظم سرزمین در آن قرار دارد) آشنا باشد که عناصر فراوانی از هر سه منطقه اصلی جغرافیایی جانوری (zoo geography) در ایران وجود دارند توجه به این پیچیدگی‌ها، دشواری کار و مسئولیت سنگین گیاهپزشکان ایران را به خوبی نشان می‌دهد.

«تاریخچه موسسه»

تاریخچه گیاهپزشکی در ایران در واقع تاریخچه موسسه تحقیقات آفات و بیماری‌های گیاهی نیز هست. در ایران بررسی‌های گیاهپزشکی نسبت به سایر رشته‌های کشاورزی شروعی زودهنگام‌تر داشته است. آغازگراین بررسی‌ها در کشور، شادروان استاد جلال افشار بود که پس از پایان تحصیلات در روسیه در1298 هجری شمسی به ایران بازگشت و شروع به تدریس در مدرسه برزگران (سلف دانشکده کشاورزی کرج) نمود.

آن شادروان در سال 1302 شمسی واحد کوچکی را در انستیتو پاستور ایران با نام «اداره تشخیص محلی- آفات و مبارزه آنها» بنیان گذاشت و تحقیق پیرامون حشرات و جانوران زیان آور کشاورزی و بعضا دامی و انسانی را آغاز نمود و این شروع رسمی تحقیقات گیاهپزشکی در ایران و نیز هسته اولیه و سنگ بنای موسسه تحقیقات آفات و بیماری‌های گیاهی امروزی بود. شادروان افشار در چند زمینه دیگر نیز پیشگام و بنیانگذار بود. ازجمله اولین کسی بود که تدریس حشره شناسی و جانور شناسی و آفات گیاهی را پایه گذاری نمود، علاوه بر آن جمع آوری و شناسایی حشرات و جانوران از جمله عوامل بیماری‌زا در انسان و دام و به اصطلاح امروزی حشره شناسی و جانور شناسی پزشکی و دامپزشکی نیز با افشار آغاز شد و نیز او بر خلاف برخی مدعیات، پایه‌گذار تحقیقات جانور شناسی و همچنین اولین موزه جانور شناسی در ایران بود. به هر حال اداره کوچکی که در آن شادروان بنیان گذاشت، در سال 1306 از انستیتو پاستور ایران جدا شد و به اداره فلاحت در وزارت فواید عامه پیوست و در سال 1308 با احراز هر دو نقش مطالعاتی و اجرایی به «بنگاه دفع آفات» تغییر نام داد. شادروان افشار در طی این سالها همچنان در مدرسه عالی فلاحت (دانشکده کشاورزی فعلی) نیز تدریس می‌کرد و نیز به تحقیق و تالیف مقالات و کتاب‌هایی می‌پرداخت که برای ایران جدید و بسیار سودمند بود، در همین سال‌ها موزه جانورشناسی دانشکده کشاورزی کرج را پایه‌گذاری نمود. در واقع فعالیت و تلاش آن مرحوم در دو سمت و سو جریان داشت، از یک سو اداره کوچکی را در انستیتو پاستور تشکیل داد که منجر به موسسه تحقیقات آفات و بیماری‌های گیاهی امروزی شد و از طرف دیگر فعالیت‌های وی در دانشکده کشاورزی کرج، هسته اولیه گروه‌های گیاه‌پزشکی دانشگاه‌های ایران را پدید آورد. بنگاه دفع آفات فوق الاشاره تحت نظر افشار و به کمک شاگردان آن مرحوم که به تدریج از مدرسه عالی فلاحت فارغ التحصیل می‌شدند روز به روز توسعه می‌یافت به طوری که در سال‌های 1313 و 1314 در شمال کشور اولین و شاید تنها مبارزه کاملا موفق بیولوژیک را با وارد کردن کشفدوزک Rodalia cardinalis با شپشک استرالیایی انجام داد. این بنگاه به تدریج آفات مهم کشور را جمع آوری و شناسایی نمود و تحقیقات روی آنها را آغاز کرد. در سال 1322 شادروان افشار «آزمایشگاه حشره شناسی و دفع آفات نباتی» که ریاست آن را شخصاً عهده‌دار بود بنا نهاد، این آزمایشگاه زیر نظر مستقیم وزیر کشاورزی و در دو اطاق در محل وزارت کشاورزی آن زمان (محل فعلی فروشگاه شهر و روستا واقع در خیابان فردوسی تهران) فعالیت می‌کرد.

با خاتمه جنگ جهانی دوم در سال 1324 چند متخصص سابق ازجمله آلکساندروف، چواخیم و کریوخین نیز در این آزمایشگاه مشغول به کار و تحقیق شدند. در همین سال چند نفر فارغ التحصیل جوان دانشکده کشاورزی کرج نظیر شادروان هایک میرزایانس نیز در این آزمایشگاه به فعالیت پرداختند. شادروان میرزایانس در همین زمان به جمع آوری حشرات ایران و تعیین نام آنها پرداخت و در واقع سنگ بنای اولیه، مجموعه عظیم حشرات ایران در بخش تحقیقات رده‌بندی حشرات موسسه را که اکنون رسما موزه حشرات مهندس هایک میرزایانس نام دارد بنیان گذاشت. باز هم در این سال قسمت تحقیقات قارچ شناسی و بیماری‌های گیاهان، با آمدن شادروان دکتر اسفندیار اسفیاری بنیانگذار این نوع تحقیقات در ایران، و همچنین قسمت علف‌های هرز با انتقال شادروان مهندس عین اله بهبودی شاهسون، بنیانگذار جمع آوری و تشخیص و تحقیق در این رشته به آزمایشگاه مذکور فعال گردید. با همت این دو شادروان، کار جمع آوری و تشخیص و تحقیق در این رشته به آزمایشگاه مذکور فعال گردید. با همت این دو شادروان کار جمع آوری و تشخیص گیاهان نیز در همین سال آغاز گردید و این تلاش‌ها به همراه تشکیل بخش شناسایی و بررسی گیاهان کشور از سال 1327 بنیان اولیه هرباریوم بسیار ارزشمند و برزگ بخش تحقیقات رستنی‌های موسسه به شمار می‌رود. آزمایشگاه مذکور در سال 1326 مجدداً به اداره کل دفع آفات نباتی انتقال یافت. این آزمایشگاه که روز به روز بر کمیت و کیفیت آن افزوده می‌شد در سال 1328 «اداره بررسی آفات» نام گرفت و به اداره کل بررسی‌ها در ساختمان آن زمان وزارت کشاورزی (واقع در نبش خیابان لاله‌زار نو و انقلاب) پیوست.

در سال 1326 اداره بررسی آفات به سطح اداره کل ارتقا یافت و به «اداره کل بررسی آفات نباتی و قرنطینه» تغییر نام داد و تحت نظارت و سرپرستی مدیریت کل دفع آفات نباتی قرار گرفت و محل آن نیز تغییر یافت و به یک ساختمان استیجاری واقع در خیابان سعدی مقابل شرکت بیمه ملی ایران منتقل گردید. هم دراین زمان بعضی واحدهای شهرستانی آن در اهواز، اصفهان و تبریز و ورامین گشایش یافت.

(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

 

دانلود پایان نامه کارشناسی با موضوع حشره شناسی کشاورزی و آفات



  • مجید یاسر

پایان نامه با موضوع اصلاح نباتات و تحقیقات سیب

مجید یاسر | چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۰۳:۰۸ ب.ظ

پایان نامه با موضوع اصلاح نباتات و تحقیقات سیب

در این پست می توانید متن کامل پایان نامه کشاورزی با موضوع اصلاح نباتات و تحقیقات سیب زمینی و پیاز را با فرمت ورد word دانلود نمائید دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید دانشکده کشاورزی گزارش کارآموزی استاد راهنما جناب آقای مهندس محمدی دانشجو احمد کاردان کارآموز موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال بذر کرج بخش تحقیقات سیب زمین

دانلود پایان نامه با موضوع اصلاح نباتات و تحقیقات سیب

پایان نامه با موضوع اصلاح نباتات و تحقیقات سیب 
پایان نامه کشاورزی
اصلاح نباتات و تحقیقات سیب 
نباتات
سیب
پیان نامه اصلاح نباتات و تحقیقات سیب
دسته بندی کشاورزی
فرمت فایل zip
حجم فایل 544 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 180

تاریخچه:

تاریخچه تحققات اصلاح نباتات در ایران و تاسیس مؤسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر.

سیر تحول تحقیقات اصلاح نباتات ایران را به طور اختصار می توان به سه دوره تقسیم نمود:

دوره اول:

این دوره با تاسیس مدرسه فلاحت و سپس دانشکده کشاورزی کرج (زیر نظر وزارت کشاورزی) آغاز و 20 سال به طول می انجامد. این دوره بیشترین موانع را در خود داشته است. زیرا برای تغییر روش های قدیمی و دلبستگی های تعصب آمیزی که مالکان و کشاورزان آن زمان در استفاده از روش های قدیمی داشتند نیاز فراوانی به افراد تحصیل کرده و آشنا به کشاورزی نوین بود.

در همین دوره تاسیسات فنی و مزارع آزمایشی مستقلی برای انجام یک سلسله آزمایشات در جنب دانشکده ایجاد شد. از حدود سال 1310 تهیه بذور مرغوب در مزارع آزمایشی باغ فردوس مدرسه عالی فلاحت آغاز شد و در زمینه غلات، حبوبات و سبزیجات و انواع بذر پنبه نمونه‌هائی از کل کشور جمع آوری و در مزارع کاشته و مطالعه گردید.

در آن زمان طبق تقاضای اداره کل فلاحت و صناعت وقت ارقام مختلف چغندر قند نیز از کشورهای آلمان، دانمارک، بلژیک و شوروی سابق جمع آوری و مورد آزمایش قرار گرفت. از اواخر سال 1311 آزمایشات مقدماتی چغندر قند، پنبه، غلات و ازدیاد بذر در مزارع باغ فردوس مدرسه عالی فلاحت شروع و اولین بنگاه اصلاح نباتات ورامین در ایران در سال 1314 در کرج تأسیس گردید که وظیفه اصلی آن اصلاح و تهیه بذر چغندر قند بود. در همان تاریخ مقدمات اصلاح و تهیه بذر غلات نیز در کرج فراهم شد. در اواخر سال 1315 در ورامین بعنوان یکی از مناطق مهم پنبه خیز کشور بنگاه اصلاح نباتات تاسیس و نسبت به تهیه بذر الیت پنبه و همچنین انواع گندم اقدام نمود.

دوره دوم:

این دوره تقریبا با خاتمه جنگ جهانی دوم آغاز و تاسیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در سال 1339 ادامه یافت. در واقع این دوره با آغاز پیدایش و گسترش سریع روش ها و ابزار کشاورزی نوین در کشورهای پیشرفته شروع گردید. این دوره را می توان دوران آمادگی و تلاش کادر متخصص و مرحله اصلاح بذر و نهال نامید. در این دوره بسیاری از متخصصین تحصیل کرده کشاورزی در جهت رفع وضع نابسامان بذر و نهال در کشور اقدام به انجام یک رشته مطالعات و آزمایشات مقدماتی نمودند. این امر ابتدا در مراکز اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج و ورامین که امکانات بهتری داشتند آغاز شد.

از سال 1325 تحقیقات باغبانی نیز با جمع آوری گونه‌های مختلفی از میوه جات سردسیری داخلی و خارجی و احداث باغ کلکسیون در کرج آغاز شد. این امر در مورد مرکبات در شمال و در زمینه خرما در جنوب انجام گردید.

از سال 1327 با جدا شدن دانشکده کشاورزی کرج از وزارت کشاورزی امکانات مربوط به جمع آوری و آزمایش توده های بومی گندم و جو در بنگاه اصلاح نباتات کرج متمرکز شد.

از سال 1330 تحقیقات پنبه به شکل جدی تری گرفته و به طور وسیع در مرکز ورامین آغاز گردید. در سال 1335 فکر تأسیس اداره تهیه بذر گواهی شده در وزارت کشاورزی شکل گرفته و این اداره تأسیس گردید تا نسبت به کنترل مزارع غلات و پنبه در کرج و ورامین اقدام نموده و بعد از کنترل و صدور گواهی بذر مادری در بین کشاورزان توزیع گردد.

با متمرکز کردن فعالیت های پراکنده قبلی، از سال 1336 تحقیقات برنج نیز در بنگاه کشاورزی لاهیجان به طور جدی آغاز گردید و با ایجاد ایستگاه برنج رشت در سال 1338 توسعه می یابد.

حاصل تمامی این تلاش ها نتایج گرانبهایی داشته است که شالوده موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر بر همین نتایج استوار گردیده است.

دوره سوم:

در دوره سوم با توجه به پراکندگی تحقیقات در دستگاههای مختلف وزارت کشاورزی از یک طرف به این واقعیت که اداره کل زراعت دقت با تشکیلات محدود و امکانات ناچیز خود مستقیماً قادر به هدایت این امر مهم نبود. ضرورت تاسیس موسسه ای مستقل با اختیارات وسیع قانونی احساس گردید. بنابراین تشکیل موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر براساس لایحه قانونی مصوب مجلس شورای ملی که در تاریخ 3/8/1338 به تصویب مجلس سنای وقت رسیده مشتمل بر 6 ماده و یک تبصره به شرح زیر مورد موافقت قرار گرفت:

ماده 1- به منظور اصلاح و تهیه کلیه نهال ها و بذر های مرغوب و مناسب با اب و هوای نقاط مختلف کشور سازمانی به نام موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر تحت نظر وزارت کشاورزی تاسیس می شود.

ماده2- رئیس موسسه می تواند معاملات مربوط به فرآورده های کشاورزی را تا یکصد هزار ریال بدون رعایت مقررات و مزایده اجازه دهد. معاملات فرآورده های کشاورزی بیش از این مبلغ راهیأتی مرکب از وزیران کشاورزان و دارائی و یا معاونین آن ها و رئیس موسسه در صورت ضرورت از قیود مناقصه و مزایده معاف خواهند نمود.

ماده3- کمک دولت به بودجه این موسسه یکجا ضمن بودجه وزارت کشاورزان منظور و در اول هر فصل یک چهارم آن به اختیار موسسه گذاشته می شود و بودجه جزء موسسه را وزیران کشاورزی و دارائی تصویب می‌نمایند. عواید موسسه جزو بودجه آن منظور و مازاد درآمد صرف توسعه و تکمیل عملیات موسسه می گردد.

تبصره- وجوه حاصله از درآمد و صرفه جوئی ها هر سال به سال بعد منتقل و به مصرف توسعه موسسه خواهد رسید.

ماده 4-وزارت کشاورزی مجاز است با تصویب هیأت وزیران ورود بذری را که مصلحت نداند ممنوع نماید و همچنین کشت و تهیه بذور و چغندر قند و پنبه را در مناطق معینی به وسیله اعلان سه ماه قبل از فصل کشت ممنوع و در صرف تخلف کشت ممنوع شده را معدوم سازد.

ماده5- موسسه نمی تواند نهال بذور و مرغوب را به تقاضای کشاورزان و مالکین بیشتر از قیمت تمام شده بفروشد.

ماده 6- وزارت کشاورزی و وزارت دارائی مامور اجرای این قانون می باشد. لایحه قانونی فوق که مشتمل بر شش ماده و یک تبصره می باشد در جلسه روز دوشبنه سوم آبان ماه یکهزار و سیصد و سی و هشت شمسی به تصویب مجلس سنا رسیده است.

وظایفی که به موجب قانون به عهده موسسه قرار داده می شود به شرح زیر بوده است:

  • بررسی های به نژادی و به زراعی برای اکثر محصولات مهم زراعی مثل گندم، جو و پنبه، برنج، دانه های روغنی، ذرت، حبوبات، نباتات علوفه‌ای و کنف.
  • تولید بذور مادری و تهیه بذور گواهی شده به منظور تکثیر و تهیه بذر مورد نیاز کشور و همچنین ازدیاد و توزیع نهال های پیوندی از ارقام انتخابی مناسب با شرایط آب و هوائی مختلف کشور.
  • کنترل و گواهی بذوری که تولید کنندگان بذر براساس ضوابط تعیین شده در وزارت کشاورزی و منابع طبیعی وقت تولید می‌کنند.

بدیهی است که در آغاز کار مشکلات تهیه امکانات و اراضی به قوت خود باقی بوده است ولی موسسه در راستای ایفای وظایف محوله اقدام به تشکیل 4 اداره کل به شرح زیر نمود:

  • اداره کل بررسی های باغبانی به منظور ازدیاد اولیه ارقام میوه، سبزی و صیفی و سیب زمینی.
  • اداره کل بررسی های زراعی به منظور بررسی و ازدیاد اولیه بذور پنبه، گندم و جو و ذرت و برنج علوفه و حبوبات و سایر نباتات زراعی.
  • اداره کل تکثیر و گواهی بذر به منظور کنترل بذور تولیدی و صدور گواهی بذر.
  • اداره کل تکثیر و توزیع بذر جهت تهیه و توزیع بذور اصلاح شده.

در مرحله بعدی به منظور تجهیز و تکمیل امکانات ایستگاهها از نظر ماشین آلات، تأسیسات و تجهیزات، اداره کل امور ایستگاهها نیز در موسسه تشکیل گردید.

در همین راستا موسسه اقدام به تشکیل لابراتوار اصلاح غلات کرج، لابراتوار اصلاح بذر چغندر قند در کرج، لابراتوار اصلاح میوه در کرج، لابراتوار اصلاح بذر پنبه در ورامین، لابراتوار اصلاح برنج در رشت، لابراتوار اصلاح خرما در اهواز و گلخانه‌های مخصوص اصلاح بذر در کرج و ورامین نمود.

همچنین علاوه بر مرکز اصلاح نباتات کرج در ورامین سه ایستگاه درجه یک با هدف تبدیل بعدی به مراکز اصلاح نباتات مشابه کرج و ورامین شامل ایستگاه کشاورزی مغان و ایستگاه کشاورزی طرق مشهد- ایستگاه کشاوری داراب فارس تاسیس گردید. ایستگاه اهواز نیز که قبلا وجود داشت در همین ایام تبدیل به ایستگاه درجه یک شد. ایستگاههای درجه یک وسعت قابل توجهی داشته و علاوه بر مطالعات و آزمایشاتی که به میزان محدودتری درباره اکثر گیاهان منطقه و محصولات عمده غذایی و صنعتی به عمل می‌آورند، نسبت به تهیه بذور الیت و مادری و همچنین تهیه نهال های مرغوب و مناسب محل نیز در حدود برنامه های سالیانه اقدام می کردند و محصول آن ها را در دسترس کشاورزان قرار می دادند. علاوه بر ایستگاه‌های درجه یک ایستگاههای اختصاصی نیز با وسعت 10-5 هکتار تاسیس گردیدند که برای بررسی ارقام و تهیه بذور و نهالهای اختصاص داشتند که با توجه به استعداد و شرایط اقلیمی محل بیش از سایر محصولات مورد نیاز کشاورزان و باغداران بود.

نهایتاً ایستگاههای بررسی منطقه‌ای نیز علاوه بر این مرکز تاسیس گردیدند که بعد از اتمام بررسی ها در مراکز اصلاح نباتات جهت تعیین سازگاری ارقام در مناطق و شرایط اقلیمی مختلفی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

با تأمین نیازها و تجهیزات مورد نیاز و به ویژه تأمین نیروی متخصص از یک طرف و افزایش حجم فعالیت ها و بالاخره ضروررت تمرکز روی محصولات خاص و افزایش کارآیی و بازده تحقیقات به تدریج تشکیلات موسسه تغییر یافت و به طوری که در سال 1348 بخش تحقیقات دانه های روغنی و در سال 1349 بخش تحقیقات ذرت (یونجه) تأسیس گردیدند. در سال 1350، اداره کل بررسی های باغبانی به بخش تحقیقات باغبانی تغییر یافت و از سال 1357 واحد سبزی و صیفی از آن جدا شده و به صورت بخش تحقیقات سبزی و صیفی ادامه فعالیت داد. در راستای توسعه فعالیت های تحقیقاتی مؤسسه، از سال 1359 بخش تحقیقات حبوبات که قبلا فعالیت هایی به صورت اداره کل و همچنین طرح حبوبات دانشکده کشاورزی داشت تاسیس گردید. در سال 1362 در جهت تکمیل و توسعه تحقیقات در حال انجام، بخش تحقیقات فیزیولوژی و بیوشیمی و تکنولوژی تاسیس شد و در جهت سرویس دهی به تحقیقات در حال انجام را افزایش کارائی تحقیقات در نیمه دوم همین سال (1362) بخش ژنتیک و آمار نیز در موسسه تاسیس گردید. به دلیل حجم بالای فعالیت های تحقیقاتی و تعدد و تنوع محصولات مختلف سبزی و صیفی و همچنین اهمیت روز افزون این محصولات مختلف سبزی و صیفی و همچنین اهمیت روزافزون این محصولات روند توسعه فعالیت های تحقیقاتی همچنان ادامه یافت و با توجه به اهمیت برخی محصولات برای صادرات و مصرف داخلی در سال 1377 بخش تحقیقات سیب زمینی، پیاز و حبوئبات آبی از این بخش تفکیک و بخش سبزی و صیفی به ورامین منتقل گردید. روند توسعه فعالیت های تحقیقاتی همچنان ادامه یافت و با توجه به اهمیت برخی محصولات یا زمینه‌های کاری و لزوم تقویت بیشتر آن‌ها برخی بخش‌ها یا محصولات بخش ها به صورت موسسات تحقیقاتی مستقل تاسیس و از موسسه جدا گردیدند و به طوری که با توجه به اهمیت تولید و صادرات محصولات پسته، خرما و مرکبات، در سال 1371 موسسه تحقیقات مرکبات در رامسر تاسیس و این محصولات از موسسه تحقیقات نهال و بذر جدا گردیدند.

همچنین با توجه به نقش دیمکاری در تامین محصولات اساسی کشور از سال 1371 موسسه تحقیقات دیم در مراغه تاسیس و کلیه فعالیت‌های تحقیقاتی دیم از موسسه تحقیقات نهال و بذر منفک و در این موسسه متمرکز می گردد. تاسیس موسسه تحقیقات برنج در رشت (1373)، تاسیس موسسه تحقیقات پنبه در گرگان (از سال 1376) و بالاخره تبدیل بخش تحقیقات فیزیولوژی و بیوشیمی و تکنولوژی به موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی (در سال 1378) از دیگر موارد منفک شده از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در جهت تمرکز بیشتر فعالیت های تحقیقاتی بر روی محصولات استراتژیکی و صادراتی کشور هستند. لازم به ذکر است که تشکیلات این موسسه بجز موسسه بیوتکنولوژی (در سال 1379) در سال 1376 به تصویب رسیده است.

در حال حاضر موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر شامل بخش های تحققاتی زیر است:

  • بخش تحقیقات غلات.
  • بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه‌ای.
  • بخش تحقیقات دانه‌های روغنی.
  • بخش تحقیقات باغبانی.
  • بخش تحقیقا سبزی و صیفی (در ورامین).
  • بخش تحقیقات سیب زمینی و پیاز.
  • بخش تحقیقات کنترل و گواهی بذر.
  • بخش تحقیقات ژنتیک و ذخائر توارثی (بانک ژن گیاهی ملی ایران)

بخش تحقیقات سیب زمین و پیاز:

مقدمه:

   همزمان با تاسیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در سال 1339 تحقیقات مربوط به محصولات سیب زمینی و پیاز نیز بر مبنای یک برنامه مدون ابتدا برای شناخت ارقام بومی و محلی و سلکسیون و خالص سازی آن‌ها شروع و سپس با ورود ژرم پلاسم های جدید سیب زمینی و پیاز و سایر محصولات سبزی و صیفی برنامه شناخت ارقام مناسب جدید و سازگار خارجی از طریق روش های علمی و آزمایشات مقایسه ارقام و تعیین نیازهای زراعی ارقام، تولید بذر مادری و توزیع بذر گواهی شده در قالب برنامه بررسی‌های باغبانی پی ریزی گردید. از سال 1358 بخش تحقیقات سبزی و صیفی به طور مستقل فعالیت‌های خود را تحت مدیریت و موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر ادامه داد. در سال 1376 براساس تصمیمات متخذه در شورای عالی سیاستگذاری سازمان تات تحقیقات سبزی و صیفی به مرکز تحقیقاتی ورامین منتقل گردید و فعالیت های تحققاتی محصولات سیب زمینی، پیاز و حبوبات ابی تحت عنوان بخش تحقیقات سیب زمینی و پیاز در کرج فعالیت خود را شروع نمود. فعالیت های تحقیقاتی این محصولات قبل از انقلاب اسلامی علاوه بر کرج در چندین ایستگاه تحقیقاتی توسط 20 کارشناس انجام می گردید و در حال حاضر مسئولیت اجرای طرح های تحقیقاتی و برنامه تولید بذر کشور بر عهده 36 نفر کارشناس و عضو هیأت علمی می باشد. این بخش از دیرباز با مرکز بین المللی سیب زمین (CIP) در زمینه آموزش و تبادل ژرم پلاسم ارتباط داشته است. مهمترین اولویت ها و برنامه های تحقیقاتی محصولات این بخش به تفکیک ارائه می‌گردد.

1-سیب زمینی

   سیب زمینی در جهان پس از گندم، ذرت و برنج مقام چهارم را از نظر میزان تولید دارد و در ایران پس از گندم مقام دوم را به خود اختصاص داده است. از نظر ارزش غذایی و تولید پروتئین و انرژی در واحد سطح تقریبا در بین کلیه محصولات زراعی بی رقیب است. سطح کشت آن در سال 1339 در حدود بیست هزار هکتار و عملکرد آن 8/4 تن در هکتار بود. با تاسیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در سال 1339 پس از 4 دهه تلاش های ترویجی و تحقیقی سطح زیر کشت آن به 160 هزار هکتار با میانگین عملکرد 23 تن در هکتار رسیده است. میانگین عملکرد جهانی سیب زمینی 16 تن در هکتار و میانگین عملکرد د رایران 7 تن بیشتر از مقدار مذکور می باشد.

   تحقیقات انجام شده بر روی سیب زمینی به طور پراکنده و محدود از سال 1339 شروع گردید و تا سال 1358 به دلیل نداشتن اهمیت در جیره غذایی و کشت و زرع آن به عنوان یک محصول باغی نسبتا لوکس طبقه بندی شده و فعالیت های تحقیقاتی مربوطه نیز در بخش تحقیقات باغبانی انجام شده است. تحقیقات منظم و پی گیر سیب زمینی به منظور بدست آوردن ارقام مناسب برای کشت در ایران و همچنین بهبود تکنیک های کشت از سال 1349 شروع شده است. به موازات افزایش اهمیت محصول سیب زمینی در کشور در سال 1358 تحقیقات سیب زمینی از باغبانی جدا شده و بخشی تحت عنوان بخش سبزی و صیفی و سیب زمینی در موسسه تکمیل می گردد. بالاخره در اسفند ماه 1376 بخش تحققات سیب زمینی و پیاز از سبزی و صیفی تفکیک گردید. به طور کلی تحقیقات سیب زمینی از زمان شروع فعالیت های تحقیقاتی چهار هدف اصلی را دنبال کرده است:

  • به نژادی: معرفی ارقام مناسب سیب زمین از نظر مقاومت به بیماری، تنش‌های زنده و غیر زنده به طوری که دارای عملکرد مطلوب و کیفیت قابل قبول برای مصرف کننده باشند.
  • تولید بذر سالم: در طبقات مادری و گواهی شده تولید بذر سیب زمینی برخلاف بسیاری از محصولات زراعی امری کاملا تخصصی بوده و نقش آن در افزایش کمی و کیفی محصول تولیدی به حدی است که در تمام دنیا مسایل به زراعی و حتی به نژادی را تحت اشعاع قرار داده است تاکنون کلیه بذرهای مادری کشور توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر تولید شده و در زمینه تولید بذر گواهی شده نیز اقدام به عقد قرارداد با بخش‌های خصوصی نموده و نظارت و کنترل فنی را عهده دار بوده است.

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

دانلود پایان نامه با موضوع اصلاح نباتات و تحقیقات سیب



  • مجید یاسر

دانلود تحقیق و پاورپوینت زیبایی شناسی در معماری به صورت کامل

مجید یاسر | چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۰۱:۰۸ ب.ظ

دانلود تحقیق و پاورپوینت زیبایی شناسی در معماری به صورت کامل

دانلود تحقیق و پاورپوینت زیبایی شناسی در معماری به صورت کامل

دانلود دانلود تحقیق و پاورپوینت زیبایی شناسی در معماری به صورت کامل

دانلود تحقیق و پاورپوینت زیبایی شناسی در معماری به صورت کامل
دسته بندی معماری
فرمت فایل pptx
حجم فایل 4389 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 32

دانلود تحقیق و پاورپوینت زیبایی شناسی در معماری به صورت کامل

این پاورپوینت قابل ارائه در هر سمیناری می باشد

دارای 32 صفحه اسلاید کامل می باشد

شرح عناوین پاورپوینت:

تعاریف زیبایی از صاحب نظران

زیبایی شناسی یا استاتیک

معماری هنر:

هدف زیباشناسی:

زیبایی و حقیقت:

مقدار زیبایی

زیبایی در معماری

زیبایی فرمال (زیبایی فیزیکی مجرد )

زیبایی سمبلیک ( زیبایی فیزیکی آمیخته با مفاهیم )

معیارهای اصلی زیبایی در معماری

معیارهای اصلی زیبایی در معماری

فرم و صورت :

رنگ :

علائم و نماد :

تزیین :

خانه ی راکوفسکی

عوامل زیبایی شناختی بنا

خانه ی آزوما

منابع

دانلود دانلود تحقیق و پاورپوینت زیبایی شناسی در معماری به صورت کامل





  • مجید یاسر

تحقیق مختصری از تاریخنگاری در ایران تا عصر پهلوی

مجید یاسر | سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۰۸ ب.ظ

تحقیق مختصری از تاریخنگاری در ایران تا عصر پهلوی

نخستین بار ایرانیان تاریخ را درک کردند و آن را به دورانهای مختلف تقسیم کردند» و هرودوت تاریخ خویش را چنین آغاز می کند «به روایات ایرانیان بهترین تاریخ شناسان هستند

دانلود تحقیق مختصری از تاریخنگاری در ایران تا عصر پهلوی

تاریخنگاری در ایران
تاریخنگاری 
تاریخنگاری در عصر پهلوی
عصر پهلوی 
درباره تاریخ پهلوی
دانلود مقاله در مورد زمان پهلوی
دانلود مقاله مرور تاریخ ایران 
تاریخ ایران 
 تاریخچه ورود اندیشه مارکسیستی به ایران
اندیشه های اساسی مارکس در باب تاریخ
زمینه های تاریخی پیدایش مارکسیسم
 پیدایش مارکسیسم
دسته بندی تاریخ
فرمت فایل doc
حجم فایل 145 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 134

نتیجه می گوید: «نخستین بار ایرانیان تاریخ را درک کردند و آن را به دورانهای مختلف تقسیم کردند» و هرودوت تاریخ خویش را چنین آغاز می کند: «به روایات ایرانیان بهترین تاریخ شناسان هستند….».

غرض از نقل دو قول مذکور این بود که در آغاز، علم تاریخ در بیشتر کشورهای شرق و غرب، علمی ناشناخته بود و فقط در ایران وقایع روزانه در بار و رویدادهای کشور را در روزنامه ها، آیین نامه ها، خداینامه ها، تاج نامه ها، سالنامه ها و شاهنامه ها می نوشتند. اما این بدان مفهوم نیست که در آن دوره، تاریخنگاری به مفهوم امروزین رواج داشته است، بلکه بر عکس در ایران عصر باستان تاریخنگاری اهمیت زیادی نداشت و حتی یک اثر تاریخی واقعی که متعلق به این دوره باشد در دست نیست.

 اشپولر می گوید: «در میان نوشته های جوامع زردشتی بعد از اسلام و در میان آثار فارسیان هند(پناهندگان زردشتی سال 98/717) هیچ اثر واقعی تاریخی، چه از ریشه قبل از اسلامی و چه بعد از اسلامی دیده نمی شود.»

 وی پس از ذکر تاریخچه ای از تاریخنگاری اعراب قبل و بعد از ظهور اسلام، نتیجه می گیرد که بنابر این در بان عربی نوعی تاریخنگاری وجود داشت که در زبان فارسی دیده نمی شده است و همین امر دلیلی بوده برای اینکه ایرانیان، آثار تاریخی شان را به زبان عربی بنویسند همچنانکه تاثیر زبان عربی در جهان اسلام و ضرورتی که ایرانیان برای حفظ تماس خودشان با دنیای عرب احساس می کردندن، می تواند دلایل دیگر این رویکرد در عرصه تاریخنگاری باشد.

 

و در ادامه ...

 

دانلود تحقیق مختصری از تاریخنگاری در ایران تا عصر پهلوی



  • مجید یاسر

روشی برای مکان یابی عیب کابل های برق قدرت

مجید یاسر | سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۰۹:۰۸ ب.ظ

روشی برای مکان یابی عیب کابل های برق قدرت

افزایش استفاده از کابل زیر زمینی برای توزیع نیرو ، روش دقیق ، سریع و ارزانی را برای موضع یابی عیب کابل ایجاد می کند این مقاله یک موضع عیب یاب را بر اساس انعکاس پالس در خطوط انتقال بررسی خواهد کرد سیستم مورد نظر متشکل از پالس ولتاژ بالا ، مولد قابل تنظیم موج خطی و مولد پالس با مدوله کننده شدت نور می باشد دستگاه جنبی بکار رفته در این روش اسیلوس

دانلود روشی برای مکان یابی عیب کابل های برق قدرت

روشی برای مکان یابی عیب کابل های برق قدرت
تحقیق روشی برای مکان یابی عیب کابل های برق قدرت
مقاله روشی برای مکان یابی عیب کابل های برق قدرت
گزارش روشی برای مکان یابی عیب کابل های برق قدرت
گزارش کار روشی برای مکان یابی عیب کابل های برق قدرت
دسته بندی برق
فرمت فایل doc
حجم فایل 132 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 21

افزایش استفاده از کابل زیر زمینی برای توزیع نیرو ، روش دقیق ، سریع و ارزانی را برای موضع یابی عیب کابل ایجاد می کند . این مقاله یک موضع عیب یاب را بر اساس انعکاس پالس در خطوط انتقال بررسی خواهد کرد .
سیستم مورد نظر متشکل از  پالس ولتاژ بالا ، مولد قابل تنظیم موج خطی و مولد پالس با مدوله کننده شدت نور می باشد . دستگاه جنبی بکار رفته در این روش اسیلوسکوپ خواهد بود . پالسر ولتاژ بالا پالس های منفی با با دامنه حدود 1000 ولت تولید می کند . مولد موج خطی را طوری تنظیم می شود که بتواند پهنای 20 ، 50 ، 100 و 400 میکرو ثانیه داشته باشد . مولد پالس با مدوله کننده دو مشخصه بارز دارد

دانلود روشی برای مکان یابی عیب کابل های برق قدرت



  • مجید یاسر

پایان نامه بررسی برق شرکت گمگ ماکارون

مجید یاسر | سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۰۸:۰۸ ب.ظ

پایان نامه بررسی برق شرکت گمگ ماکارون

توسعه صنعتی و شکوفایی اقتصادی کشور ، جزء لاینفک یکدیگر خصوصاً در جوامع روبه رشد می باشند که در اثر تشکیل کارخانجات ، خصوصاً توسعه شبکه تعاون کشور بوجود خواهد آمد جذب نقدینگی در دست مردم از طریق هدایت آن به سمت شرکتهای تعاونی تولیدی مهمترین گام در راه خود کفایی یک کشور در حال توسعه می باشد

دانلود پایان نامه بررسی برق شرکت گمگ ماکارون

پایان نامه بررسی برق شرکت گمگ ماکارون
 گمگ ماکارون
پایان نامه بررسی برق یک شرکت
پایان نامه رشته برق
پایان نامه شرکت گمگ ماکارون
دسته بندی برق
فرمت فایل zip
حجم فایل 49 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 67

در این پست می توانید متن کامل این پایان نامه را  با فرمت ورد word دانلود نمائید:

 

 فصل اول

مقدمه :

توسعه صنعتی و شکوفایی اقتصادی کشور ، جزء لاینفک یکدیگر خصوصاً در جوامع روبه رشد می باشند . که در اثر تشکیل کارخانجات ، خصوصاً توسعه شبکه تعاون کشور بوجود خواهد آمد .

جذب نقدینگی در دست مردم از طریق هدایت آن به سمت شرکتهای تعاونی تولیدی مهمترین گام در راه خود کفایی یک کشور در حال توسعه می باشد.

تاریخچه :

 شرکت تعاونی و تولیدی ماکارونی ساقه با نام تجاری گمک ماکارون درسال 1376 در اداره ثبت شهرستان ایذه به ثبت رسیده است که مدیریت این شرکت پس از دو سال موفق به دریافت مجوز ساخت و ساز گردید و در ابتدای سال 79 کار ساخت و ساز را با مشارکت بانک تجارت شروع کرده و در شهریور ماه سال 1382 به صورت آزمایشی تولید خود را آغاز نموده و هم اکنون وارد چرخه تولید شده و در حال توسعه می باشد

 هدف از تشکیل این واحد تولیدی ایجاد اشتغال برای جوانان در یک منطقه محروم ، توسعه صنعت کشور در جهت امر خود کفایی ، جذب سرمایه در قالب تشکیل تعاونی و برآورده کردن قسمت کوچکی از نیازهای مصرفی جامعهشرکت تعاون ی و تولیدی ساقه (گمک ماکارون ) در ابتدای تأسیس دارای یک خط تولید بوده و هم اکنون با توجه به درخواست نیاز مصرف کنندگان خط تولید به دو عدد رسیده است اکثر کارخانجات تولیدی تازه تأسیس پیشرفت آنان بستگی به گذشت زمان دارد که هر چه کارکرد کارخانه طولانی تر شود موفقیت آنان از نظر تجاری و اقتصادی بهتر خواهد شد علت آن است که مارک اجناس تولید شده باید مدت زیادی طول بکشد تا در بین مردم شناخته شود .

فصل دوم :

مراحل تولید ماکارانی :

مرحله اول : قسمت انبار

انبار داری ظرفیت 12 تن آرد می باشد و نیز شامل یک الک برقی می باشد که این الک برقی دارای یک موتور تک فاز با تعدادی چرخدنده می باشد که باعث لرزش الک می شود و وظیفه ان گرفتن مواد زاید موجود در ارد می باشد سپس آرد وارد سیلو می شود و از آنجا به وسیله مارپیچ هایی که روی آن قرار دارد وارد دستگاه خمیر گیر می شود .

مرحله دوم قسمت تولید :

این قسمت شامل یک خمیر گیر می باشد که رنگ مخصوص ماکارونی ( بتا کاروتن ) و آرد گرفته شده از قسمت انبار را با آبی که از طریق یک پمپ که به صورت اتوماتیک عمل می کند وارد خمیر گیر می شود مخلوط می شود و به وسیله               مار پیچ داخل خمیرگیر به هم می خورد . پس از آماده شدن خمیر از طریق 3 سلیندر که توسط 3 موتور پر قدرت 3 فاز به چرخش در می آیند و خمیر تولید شده را به سمت قالب های مخصوص هدایت می کند و قبل از خارج شدن خمیر از قالب ها به وسیله پمپ واکیوم هوای خمیر گرفته می شود در نتیجه ما کارانی رنگ زرد به خود گرفته و از قالب ها خارج می شود که پس از خروج از قالب ها ماکارونی توسط یک قیچی برقی در اندازه های یکسان برش داده می شود و آنها را روی نی های مخصوص می ریزند و نی ها را روی چرخ های حامل می گذارند و وقتی چرخ ها پر شد به داخل گرمخانه می برند قسمت های زائد ماکارونی توسط یک پمپ ( مکش ) که زیر قیچی برقی قرار دارد به بیرون منتقل می شود .

 مرحله سوم گرمخانه ها :

 پس از انتقال ماکارونی به گرمخانه ، فن داخل گرمخانه روشن می شود و وقتی ظرفیت داخل گرمخانه ها تکمیل شد به مدت 48 ساعت ماکارونی داخل گرمخانه می ماند تا با استفاده از هوای گرم خشک شود که این هوای گرم در قسمت سوخت کد شامل یک مشعل می باشد که سوخت آن گازئیل آب مو جود در دیگ بخار گرم می شود و آب گرم شده توسط لو له های به اتاق های گرم خانه ها منتقل می شود و تبدیل به بخار می شود تو لید می شود و پس از خوشک شدن ما کارانی یک سالن منتقل می شود تا کاملأ سرد شود .

مرحله چهارم : برش و بسته بندی ماکارانی

پس از سرد شدن ما کارانی ،آنهارا به اتاق برش منتقل می کنند که درآنجا ماکارونی ها را توسط دستگاه برش به اندازهای منا سب برش می زنند و پس به سالن بسته بندی منتقل می کنند و ما کارانی هارا به مقدار تعین شدۀ استاندار درون سلفون های مخصوص می ریزند و سپس به قسمت پرسانتقال داده پرس می شوند و آنها را به صورت بسته های 10تای ویا 20 تایی آماده می کنند سپس در سالن مخصوص انبار می شوند وآماده برای انتقال به با زار و مصرف مشتری می باشد.

فصل سوم

سیستم برق کارخانه :

برق فشار قوی از شبکه به ترانس 3 فاز 100 کیلو وات با جریان 200 آمپر از نوع روغنی وارد می شود . که این ترانس بروی 2 پایه بتونی از نوع توپر نصب شده است . دلیل استفاده از پایه های بتنی از نوع توپر این است که این پایه نسبت به پایه های چوبی سنگین تر بوده و از نظر مکانیکی بسیار قوی بوده و عمر طولانی تری دارد . سپس از ترانس 3 فاز و یک نول خارج می شود که سیم نول آن در درون یک لوله قرار داده و زمین می شود و 3 سیم فاز آن به قسمت تابلو کنتورها داده می شود . تابلو کنتورها شامل 2 کنتور اکتیو و رآکتیو و 3 فاز می باشند و وظیفه آنها اندازه گیری توان حقیقی مشترکین بر حسب کیلو وات ساعت توسط کنتور اکتیو و اندازه گیری بار آکتیو مصرف کنندگان توسط کنتور آکتیو می باشد .

سپس برق 3 فاز از کنتورها وارد جعبه تقسیم می شود . و در جعبه تقسیم منشعب می شود سپس انشعابات آن به قسمت های مختلف کارخانه فرستاده می شود .

از جعبه تقسیم یک انشعاب وارد تابلوی برق قسمت انبار می شود . که این تابلو شامل یک کلید زبانه ای صفر و یک ( 1- 0) می باشد که برق اصلی همان قسمت را کنترل می کند و شامل 3 عدد فیوز فشنگی می باشد همراه با تعدادی تر مینال خروجی که می توان برای کاربردهای مختلف از این ترمینالها انشعاب گرفت علاوه بر این از 3 لامپ سیگنال ( رنگی ) استفاده شده که هر کدام نشان دهنده درستی یک فاز می باشند تا در صورت معیوب و یا ضعیف بودن هر فاز سریعاً وارد عمل شده رفع عیب نمایند.

یک انشعاب از جعبه تقسیم وارد 3 تابلوی اصلی برق کارخانه می شود که این انشعاب به 3 قسمت تقسیم می شده و وارد تابلوی اصلی تابلوی خازن و تابلوی کنتاکتور اصلی می شود .

1-تابلوی برق اصلی که برق ورودی را از ترانس 3 فاز می گیرد .

این تابلو شامل یک کلید 3 فاز کشویی اصلی می باشد که سر راه مدار قرار دارد . و سر راه هر کدام از سیم های فاز یک فیوز 160آمپری کشابی قرار دارد . این تابلو همچنین شامل آمپر متر ، ولت متر و 3 عدد لامپ سیکنال به رنگ های سبز و زرد و قرمز وجود دارد که هر کدام نشان دهنده یک فاز از 3 فاز برق می باشند تا درصورت معیوب بودن هر فاز به آسانی عیب را تشخیص داده و آن را رفع نمائیم .

علاوه بر این بروی تابلو کلیدهای اتاقک های گرمخانه که شمل یک کلید زبانه ای  ( 1- 0) می باشد قرار دارند . کلید قسمت تولید و قیچی برش نیز در این قسمت قرار دارد .

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

دانلود پایان نامه بررسی برق شرکت گمگ ماکارون



  • مجید یاسر

پایان نامه بررسی تولید و مراحل فنولوژی گیاه دارویی سرخارگل

مجید یاسر | سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۰۲:۰۸ ب.ظ

پایان نامه بررسی تولید و مراحل فنولوژی گیاه دارویی سرخارگل

بررسی تولید و مراحل فنولوژی گیاه دارویی سرخارگل به عنوان مادّه اوّلیه تولید داروهای تقویت کننده سیستم دفاعی کلمات کلیدی سرخارگل، گل ستاره ای، عملکرد پیکر رویشی، عصاره خشک چکیده مقاله سرخارگل (Echinacea purpurea ) گیاهی است علفی، چندساله متعلّق به تیره گل ستاره ایها (Asteraceae ) سرخارگل یکی از مهمترین گیاهان دارویی در صنایع داروسازی ب

دانلود پایان نامه بررسی تولید و مراحل فنولوژی گیاه دارویی سرخارگل

پایان نامه بررسی تولید و مراحل فنولوژی گیاه دارویی سرخارگل
پایان نامه کشاورزی
تولید و مراحل فنولوژی گیاه دارویی سرخارگل
تولید و مراحل فنولوژی
گیاه دارویی سرخارگل
دسته بندی کشاورزی
فرمت فایل zip
حجم فایل 257 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 104

بررسی تولید و مراحل فنولوژی گیاه دارویی سرخارگل به عنوان مادّه اوّلیه تولید داروهای تقویت کننده سیستم دفاعی

 

کلمات کلیدی : سرخارگل، گل ستاره ای، عملکرد پیکر رویشی، عصاره خشک. چکیده مقاله

سرخارگل (Echinacea purpurea ) گیاهی است علفی، چندساله متعلّق به تیره گل ستاره ایها (Asteraceae ) . سرخارگل یکی از مهمترین گیاهان دارویی در صنایع داروسازی بیشتر کشورهای توسعه یافته است. موّاد مؤثّره این گیاه خاصیّت ضد ویروسی داشته و تقویت کننده سیستم دفاعی بدن (Immunostimulant ) می باشد. منشاء این گیاه شمال آمریکا گزارش شده است و در شمال رودخانه میسوری به صورت انبوه می روید. این گیاه در فلور ایران وجود ندارد و بذر آن برای اوّلین بار در سال 1372 وارد کشور شده است. هدف از انجام این تحقیق چگونگی کشت و تولید سرخارگل بود که با استفاده از نتایج آن بتوان آنرا در مقیاس مناسب کشت و مادّه اوّلیه تولید داروهای حاصل از این گیاه را تأمین کرد. طبق نتایج این تحقیق بذور را باید نیمه اوّل اسفند ماه در خزانه هوای آزاد و به عمق 2 تا 4 سانتی متر کشت کرد. بذور پس از طی دوره سرما نیمه اوّل فروردین ماه سبز می شوند. اواخر خرداد زمان مناسبی برای انتقال نشاء ها به زمین دایمی است. گیاهان اواسط تابستان به گل می روند. ارتفاع گیاهان از سال دوّم رویش به تدریج افزایش می یابد و در سال چهارم رویش به حداکثر (99 سانتیمتر) می رسد. در سال چهارم حداکثر عملکرد پیکر رویشی (4 تن در هکتار) بدست آمد. حداکثر مقدار عصاره خشک (35 در صد) از پیکر رویشی گیاهان دو ساله بدست آمد، زیرا با افزایش سن گیاه مقدار بافتهای چوبی گیاه افزایش می یابد. با توجه به اینکه کشور ما از نظر اقلیمی از تنوع خاصّی برخوردار است انجام این نوع تحقیقات در مناطق مختلف کشور در مورد گیاهانی که بومی کشور نیستند از نظر اقتصادی بسیار ارزشمند و ضروری است.

اثر ضددردی عصاره الکلی بذر گیاه تاتوره در موش‌های صحرایی نر دیابتی ناشی از تزریق استرپتوزوتوسین

منبع : sid.ir گیاهان دارویی

کلمات کلیدی : کلید واژه: دیابت، استرپتوزوسین، درد، تاتوره، موش صحرایی چکیده مقاله

مقدمه: دیابت و به خصوص عوارض ناشی از آن که به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها که در سنین متفاوت و با علل مختلف بروز می‌کند، افراد درگیر را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است. از جمله مهمترین این عوارض افزایش حساسیت به عوامل دردزا (هیپرآلژزی) و در بعضی موارد افزایش آستانه درد (آلودینیای ناشی از نوروپاتی) را می‌توان نام برد. براین اساس در تحقیق حاضر در ابتدا آستانه درد حاد و مزمن موش‌های دیابتی به کمک دو نوع آزمون صفحه داغ و فرمالین سنجش و سپس اثر ضددردی عصاره الکلی بذر گیاه تاتوره Datura stramonium L. بر آن بررسی شده است.
هدف: بررسی اثر عصاره الکلی بذرگیاه تاتوره بر هیپرآلژزی دیابتی در موش‎های صحرایی نر.

روش‌ تحقیق: در این مطالعه موش‌های صحرایی نر با وزن 350-300 گرم از نژاد NMRI به وسیله تزریق داخل صفاقی استرپتوزوسین (STZ) با تک دوز 60 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم دیابتی ‌شدند. سپس میزان درد در موش‌های گروه کنترل (15-12=n) و دیابتی (15-12=n) به کمک آزمون‌های صفحه داغ و فرمالین ارزیابی ‌شد.

یافته‌ها: آنالیز آماری داده‌ها نشان ‌داد که متوسط میزان شدت درد حاد و مزمن ناشی از صفحه داغ و فرمالین در موش‌های صحرایی دیابتی افزایش معنی‌داری پیدا می‌کند. در ادامه کار اثر بی‌دردی عصاره الکلی بذر گیاه تاتوره بر هیپرآلژزیای به وجود آمده بررسی شد. در این قسمت دو گروه موش‌های کنترل + عصاره (15-12=n) و همچنین دیابت + عصاره (15-12=n) انتخاب شدند. نتایج آزمایش‌های ما نشان داد که مصرف عصاره بذر گیاه تاتوره از دوز mg/kg/BW 50 به بالا طی 30 روز به صورت دو روز یک‌مرتبه قادر است به صورت معنی‌داری (01/0p<) هیپرآلژزیای دیابتی را در آزمون‌های صفحه داغ (درد حاد) و همچنین فاز اول درد فرمالینی (حاد) کاهش دهد. همچنین مشخص شد که عصاره گیاه تاتوره نه تنها در دوز مزبور بلکه در دوزهای بالاتر هم قادر به تخفیف هیپرآلژزی مزمن دیابتی ناشی از تزریق فرمالین نمی‌باشد.

نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج آزمایش‌های ما نشان داد که واکنش به درد حاد و مزمن ناشی از صفحه داغ و فرمالین به دنبال مصرف استرپتوزوسین و دیابتی شدن موش‌های صحرایی به میزان معنی‌داری افزایش می‌یابد. همچنین عصاره الکلی بذر گیاه تاتوره در دوزهای بالای mg/kg/BW 50 توانایی کاهش درد حاد افزایش یافته درآزمون‌های صفحه داغ و فرمالین (به خصوص در 10 دقیقه بعد از تزریق فرمالین) را دارا می‌باشد، اما عصاره گیاه فوق در دوز مزبور و بالاتر بر هیپرآلژزیای مزمن ناشی از تزریق فرمالین اثر معنی‌داری ندارد.

مصرف قهوه به کاهش بیماری‌های کبدی کمک می‌کند

پژوهشگران آمریکایی در تحقیقی به این نتیجه رسیدند که نوشیدن قهوه می تواند خطر بروز بیماری‌های کبدی ناشی از مصرف الکل را کاهش دهد.
به گزارش روز سه شنبه شبکه خبری بی‌بی‌سی، در این تحقیق که ‪ ۱۲۵هزار و ‪ ۵۸۰مرد و زن بالای ‪ ۲۰سال مورد بررسی قرار گرفتند نشان داده شد که به ازای نوشیدن هر فنجان قهوه در روز خطر بروز سیروز کبدی (تنبلی کبد ) کاهش می‌یابد.

محققان دریافتند در افرادی که بطور متوسط روزی یک فنجان قهوه می‌نوشند احتمال بروز سیروزهای کبدی ناشی از الکل ‪ ۲۰درصد کاهش می‌یابد.
نتایج این تحقیق که در مجله اینترنال مدیسین آرشیو (‪American Medical ‪ (Archives of Internal Medicineبه چاپ رسیده است، می‌افزاید نوشیدن چای خطر بروز بیماری‌های کبدی را کاهش نمی‌دهد.

به گفته محققان در سال ‪ ، ۲۰۰۱بیماری کبدی در ‪ ۳۳۰تن تشخیص داده شد که ‪ ۱۹۹تن از آنان به دلیل نوشیدن الکل به این بیماری مبتلا شده بودند.
بر اساس این تحقیق نوشیدن کمتر از یک فنجان قهوه در روز خطر بروز سیروز کبدی ناشی از نوشیدن الکل را ‪ ۳۰درصد، یک تا سه فنجان ‪ ۴۰درصد و بیش از چهار فنجان ‪ ۸۰درصد کاهش می‌دهد.

این در حالی است که نوشیدن قهوه اندکی به کاهش دیگر سیروزها نیز کمک می‌کند.

یافته‌های جدید پژوهشگران این فرضیه را که در قهوه ماده‌ای وجود دارد که کبد را در برابر سیروزها بویژه سیروزهای الکلی محافظت می‌کند، تقویت می کند. این ماده هنوز ناشناخته مانده است.

منبع: خبرگذاری جمهوری اسلامی ایران

نیمی از داروهای جهانی منشا گیاهی دارد

جهان صنعتی قرن 21 در تکاپوی جایگزینی کامل داروهای شیمیایی با نمونه های گیاهی است.

براساس تحقیق دفتر امور گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاوزی، آمار جهانی نشان می دهد که مواد موثر حدود 50درصد داروهای عرضه شده به بازار دارای منشاء گیاهی هستند. در این گیاهان مواد خاصی در طی یک سلسله فرآیندهای ویژه و پیچیده بیوشیمیایی، به مقدار بسیارکم (معمولا کمتر از یک درصد از وزن خشک گیاه) ساخته می شوند که به متابولیستهای ثانویه معروف هستند. گیاهان حاوی مواد موثر در سه دسته اصلی گیاهان دارویی، گیاهان ادویه ای و گیاهان عطری طبقه بندی می شوند. گاهی اوقات یک گیاه به تنهایی در هر کدام از این سه دسته قرار می گیرند. گیاه نعناع با داشتن خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی، تب بری و کاهش درد هم در صنایع دارویی مورد استفاده قرار می گیرد، هم حاوی اسانس است و هم به عنوان گیاهی عطری به عنوان ادویه از آن استفاده می شود، از گیاهان مشابه نعناع می توان به آویشن، شبت، اسطوخودوس و گشنیز نام برد.
امروزه گیاهان دارویی پس از غنی شدن از ماده موثر دارویی مورد نظر تحت استراتژی های خاص زراعی، در فرآیند استخراج و فرمولاسیون آن ماده موثر (پروسسینگ) قرار می گیرند و سرانجام پس از فرآوری های لازم به مصرف عموم می رسند. اثر شفابخش ماده موثر دارویی گیاهان پس از کاربرد گیاهان دارویی به صورت پروسس شده بیشتر می شود.
کشت و پرورش گیاهان دارویی در جهان در طی چند دهه گذشته به شدت روبه افزایش بوده است. ارزش مبادلات داروهای گیاهی در سال 2000 میلادی از 20 میلیارد دلار فراتر رفته و پیش بینی می شود تا سال 2050 به 5 هزار میلیارد دلار بالغ شود. 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

دانلود پایان نامه بررسی تولید و مراحل فنولوژی گیاه دارویی سرخارگل



  • مجید یاسر

دانلود رایگان مقاله درباره ام جواد

مجید یاسر | دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۰۲:۰۸ ب.ظ

مقاله درباره ام جواد

MRT www.Win2Farsi.comMRT www.Win2Farsi.com-FUˆ\sV\sV€é[ é[ "FU

دانلود مقاله درباره  ام جواد

دانلود پایان نامهام جواد
دانلود مقالهام جواد
دانلود تحقیقام جواد
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل zip
حجم فایل 10 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 1

ام جواد


MRT www.Win2Farsi.comMRT www.Win2Farsi.com-FUˆ\sV\sV€é[ é[ "FU

دانلود مقاله درباره  ام جواد





  • مجید یاسر

رام Huawei P6-U06 + فایل ترمیم سریال

مجید یاسر | دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۰۱:۰۸ ب.ظ

رام Huawei P6-U06 + فایل ترمیم سریال

رام Huawei P6U06 فایل ترمیم سریال

دانلود رام Huawei P6-U06 + فایل ترمیم سریال

رام Huawei P6U06  فایل ترمیم سریال
دانلود  رام Huawei P6U06  فایل ترمیم سریال
فایل فلش  Huawei P6U06  فایل ترمیم سریال
دانلود فایل فلش  Huawei P6U06  فایل ترمیم سریال
دسته بندی فایل فلش
فرمت فایل zip
حجم فایل 0 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 1

دانلود فایل فلش گوشی هواوی Huawei P6-U06 + فایل ترمیم سریال از کافه فایل سل

این فایل ۱۰۰ درصد تست شده است 

نسخه اندروید: ۴٫۴٫۲ 

قابل فلش با SP Flashtool

دانلود رام Huawei P6-U06 + فایل ترمیم سریال




  • مجید یاسر

نرم افزار تایپ شکسته نستعلیق

مجید یاسر | دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۸ ب.ظ


نرم افزار تایپ شکسته نستعلیق

نرم افزار تایپ شکسته نستعلیق با کارآیی بسیار راحت قابل استفاده در انواع سیستم عامل (XP78 و …)

دانلود نرم افزار تایپ شکسته نستعلیق

برنامه تایپ شکسته نستعلیق
تایپ حروف کشیده نستعلیق

دسته بندی سی شارپ/#C
فرمت فایل rar
حجم فایل 3352 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 1

نرم افزار تایپ شکسته نستعلیق
با کارآیی بسیار راحت

قابل استفاده در انواع سیستم عامل (XP-7-8 و …)

پشتیبانی راحت از زبان فارسی و علائم نگارشی

براحتی تایپ کرده و پرینت بگیرید.

بنا بر درخواست دوستان طراح و گرافیست بر آن شدیم تا بتوانیم راحت ترین نرم افزار تایپ سریع و ساده شکسته نستعلیق را آماده و در اختیار دوستان قرار دهیم.

نرم آدوس یکی از راحت ترین و پرکاربردترین نرم افزار در این زمینه است. نسخه رایگان این نرم افزار شاید در اینترنت موجود باشد اما این ورژن از نرم افزار نامحدود بوده و آسان کاربر است.

ورژن رایگان این نرم افزار دارای مشکلاتی می باشد از قبیل اینکه: این نرم افزار در صورت نصب ، تا یک ماه روی سیستم شما ماندگار است و بعد از یک ماه غیرفعال خواهد گردیدف و در صورتی قابل استفاده خواهد بود که ویندوز خود را تعویض نمائید که معمولا وقت گیر خواهد بود.

از ویژگی های این نرم افزار:

نرم افزار مشهور و حرفه ای در زمینه تایپ نستعلیق شکسته

با کارآیی بسیار راحت

قابل استفاده در انواع سیستم عامل (XP-7-8 و ...)

پشتیبانی راحت از زبان فارسی و علائم نگارشی

(((دقت داشته باشید::: این نسخه از نرم افزار نامحدود می باشد که در اختیار شما قرار می گیرد، در صورتی که ورژن های محدود قبلا روی سیستم شما نصب شده باشد نمی توانید این نسخه را نصب نمائید مگر با تغییر ویندوز و یا نصب روی سیستم دیگر )))

برنامه تایپ شکسته نستعلیق تایپ به صورت نستعلیق تایپ حروف کشیده نستعلیق تایپ خط نستعلیق شکسته تایپ شکسته نستعلیق تایپ شکسته نستعلیق آنلاین تایپ شکسته نستعلیق در فتوشاپ تایپ مستقیم نستعلیق تایپ مستقیم نستعلیق در فتوشاپ تایپ نستعلیق تایپ نستعلیق در word تایپ نستعلیق در فتوشاپ دانلود برنامه تایپ شکسته نستعلیق دانلود رایگان نرم افزار تایپ شکسته نستعلیق دانلود نرم افزار تایپ شکسته نستعلیق دانلود نرم افزار نوشتن خط نستعلیق شکسته سایت تایپ شکسته نستعلیق نرم افزار تایپ شکسته نستعلیق نرم افزار تایپ نستعلیق در فتوشاپ نرم افزار تبدیل متن به خط نستعلیق نرم افزار خط نستعلیق نرم افزار خط نستعلیق نرم افزار خط نستعلیق اندروید نرم افزار خط نستعلیق برای اندروید نرم افزار خط نستعلیق برای ویندوز 7 نرم افزار خط نستعلیق چلیپا نرم افزار خط نستعلیق موبایل نرم افزار خط نستعلیق میرعماد نرم افزار خطاطی نستعلیق نرم افزار شکسته نستعلیق نرم افزار فونت نستعلیق نرم افزار نستعلیق نرم افزار نوشتن خط نستعلیق نرم افزار نوشتن نستعلیق نرم افزار نوشتن نستعلیق روی عکس


دانلود نرم افزار تایپ شکسته نستعلیق







  • مجید یاسر

تحقیق درباره امارالا-ینده-هوا

مجید یاسر | پنجشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۶، ۰۵:۰۸ ب.ظ

تحقیق درباره امارالا-ینده-هوا

نواع زیادی از آلاینده های هوا سپهر و وجود دارد که بخش انسانی آلودگی هوا در این شهر فراوان تر از همه

دانلود تحقیق درباره  امارالا-ینده-هوا

دانلود پایان نامهامارالا-ینده-هوا
دانلود مقالهامارالا-ینده-هوا
دانلود تحقیقامارالا-ینده-هوا
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل zip
حجم فایل 10 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 11

امارالا-ینده-هوا


انواع زیادی از آلاینده های هوا سپهر و وجود دارد که بخش انسانی آلودگی هوا در این شهر فراوان تر از همه بوده که به شدیدترین مشکلات آلودگی و بهداشتی منجر می شودرشد سریع جمعیت انسانی زیربنای همه مشکلات زیست محیطی است. مشکلات محیط زیست را نمی توان حل کرد مگر آنکه مشکل جمعیت انسانی حل شود و برای این کار باید یاد بگیریم که تعداد کل افراد را روی زمین به رقمی محدود کنیم که محیط زیست قادر به تامین آن باشد. شهری مثل تهران از این قاعده مستثنی نیست. در واقع باید در این شهر بین فعالیت های صنعتی و تجاری و کیفیت محیط زیست شهری هماهنگی به وجود آورد. در واقع تصمیم گیری در مورد مسایل محیط زیست در ارتباط با جامعه، سیاست، اقتصاد، فرهنگ، ارزش ها و اطلاعات علمی است. امروزه یکی از مسایل مطرح در تهران آلودگی هواست. هوا سپهر همواره برای گازها یا مواد زاید معلق یک چال (محل انباشت یا ذخیره) بوده است، هرجا که مقدار ضایعات وارد شده به هوا سپهر از قابلیت آن در پراکنده کردن و فروپاشی ضایعات فزونی بگیرد مشکل بروز می کند. از زمانی که بشر از آتش بهره جسته هوا سپهر به عنوان چال دفع ضایعات به کار گرفته می شده است. آلودگی هوا بر بسیاری از جنبه های محیط ما اثر می گذارد. تاثیر ناگوار بر منابع و مناظر، پوشش گیاهی خاک، کیفیت آب، ساختمان های طبیعی و مصنوعی و سلامت انسان ها از جمله آنهاست. مسئله مهم دیگر که در این شهر بزرگ با آن روبه رو هستیم، آلاینده های هوا بر منابع دیداری نیز تاثیر نامطلوب دارد. زیرا هوا سپهر را بد رنگ و میدان دید را محدود می کند و شفافیت آن را تا به آن حد از بین می برد که تضاد قسمت های مختلف اشیای دور کاهش می یابد. در هوای آلوده مناطق دور را نمی توان دید و آنچه دیده می شود از نظر رنگ،تضاد (کنتراست) چندانی ندارد. در گذشته آلودگی در سطح این شهر محدود بود اما امروزه به بسیاری از فضاهای باز هم کشیده شده است. آلاینده های هوا به راه های مختلفی بر سلامت انسان اثر می گذارند، تاثیر آنها بر فرد بستگی به دوز یا تراکم تماس و سایر عوامل از جمله حساسیت افراد دارد. مردمی که در این شهر از بیماری های تنفسی رنج می برند به احتمال بسیار تحت تاثیر آلاینده های هوا قرار دارند. افراد سالم معمولاً در مدت کوتاهی به آلودگی هوا عادت می کنند در عین حال این هوا ممکن است یک مشکل بهداشتی جدی باشد. آلاینده های هوا با انباشت در منابع خاک این منطقه (تهران) موجب تباهی و فروافت کیفیت آن شده اند. انواع زیادی از آلاینده های هوا سپهر وجود دارد که بخش انسانی آلودگی هوا در این شهر فراوان تر از همه بوده که به

دانلود تحقیق درباره  امارالا-ینده-هوا


  • مجید یاسر

تحقیق درباره اماع علی 70 ص

مجید یاسر | پنجشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۶، ۰۴:۰۸ ب.ظ

تحقیق درباره اماع علی 70 ص

قـدّمــه پژوهش گر جویای رابطه میان امام علی(ع) و قرآن کریم ، گاهی نوشتن و جمع آوری قرآن به اهتمام ا

دانلود تحقیق درباره  اماع علی 70 ص

دانلود پایان نامهاماع علی 70 ص
دانلود مقالهاماع علی 70 ص
دانلود تحقیقاماع علی 70 ص
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل zip
حجم فایل 10 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 69

اماع علی 70 ص


مقـدّمــه پژوهش گر جویای رابطه میان امام علی(ع) و قرآن کریم ، گاهی نوشتن و جمع آوری قرآن به اهتمام امام علی(ع) را می کاود ، و گاهی به تفسیر امام (ع) درباره شأن نزول و تأویل آیات قرآن می پردازد، که آن حضرت ، خود ، فرمودند : «سلونی عن کتاب الله فوالله ما من آیه الا انا اعلم ابلیل نزلت ام بنهار، ام فی سهل ام فی جبل » [1[ «از من درباره کتاب خدا بپرسید که به خدا سوگند هیچ آیتی نیست ، مگر آنکه می دانم در شب نازل گشته است یا در روز، در دشت فرود آمده یا در کوه. » گاهی نیز محقق، موضوع تجسم قرآن در علی (ع) را از بعد عقیده و رفتار بررسی می کند، که پیامبر اکرم(ص) فرمودند : «علی مع القرآن و القرآن مع علی لن یفترقا حتی یردا علی الحوض » [2[ «علی با قرآن است وقرآن باعلی، هرگز از هم جدا نشوند تا در حوض کوثر نزد من آیند. » در بحث حاضر تنها به برخی از آیات نازل شده درباره آن حضرت (ع) ، که ما به آنها دست یافته‌ایم‌، اشاره می کنیم ؛ زیرا خطیب بغدادی در تاریخ خود از ابن عباس روایت کرده که سیصد آیه درباره امام علی(ع) نازل شده است. [3[ همچنین شبلنجی از ابن عباس نقل می کند که آن مقدار از کتاب خدای متعال که درباره علی(ع) نازل شده ، درباره هیچ کس نازل نشده است. [4[ در مجموعه حاضر ، آیاتی را که به گونه ای در ذیل عنوان امام علی (ع) در قرآن قرار می گرفتند ، در8 بخش دسته طبقه بندی کرده ایم . در ذیل هر دسته به آیاتی اشاره کرده ایم و آن گاه شأن نزول یا ماجرایی را آورده ایم که به امیرمؤمنان(ع) مربوط می شده است. مدارک ما در این بحث، مهم ترین مصادر تفسیری و روایی مکتب خلفا و اهل بیت(ع) است. حضرت علی در قرآن 2- آیات قرآن کریم درباره امام علی (ع) 3- آیات قرآن درباره پیشگامی امام علی(ع) در اسلام 4- حضرت علی(ع) از نگاه قرآن، پیامبر(ص)، ائمه(ع) و شخصیتها 5- آیات قرآن درباره جهاد امیرالمؤمنین امام علی (ع) 6- فضائل حضرت علی(ع) از منظر آیات و روایات 7- آیات قرآن درباره دشمنان امام علی (ع) 8- آیات قرآن درباره مقام امیرالمؤمنین امام علی (ع) در قیامت [1] . متقی هندی، علی، کنزالعمال، ج 2،

دانلود تحقیق درباره  اماع علی 70 ص


  • مجید یاسر